با شدت گرفتن اعتراض ها به توافقنامه ژنو،۱۵۰ نماینده خواستار افشای جزئیات توافق ژنو شدند

اعتراض‌ها به توافق‌های هسته‌ای ژنو شدت می‌گیرد. یک نماینده مجلس، توقف غنی‌سازی ۲۰درصدی را به مردم تسلیت گفته است. ۱۵۰ نماینده نیز با امضای نامه‌ای به رئیس مجلس، خواستار توضیح دولت درباره متن توافق‌ها شده‌اند.

 

1137DFE4-C95B-44C9-B781-FB9EB7D65465_w640_r1_s_cx0_cy19_cw0

 

اعتراض و انتقاد به توافق‌های ژنو که سرانجام منتهی به توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم شد، روز به روز شدت بیشتری می‌گیرد. در حالی که حسن روحانی در سفر به خوزستان دستیابی به این توافق‌ها را «تسلیم قدرت‌های بزرگ در برابر ملت بزرگ ایران» ارزیابی کرده بود، روز سه‌شنبه (۲۱ ژانویه، ۱ بهمن) حمید رسایی عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ضمن سخنرانی در مجلس گفت: «من ابتدا روز ۳۰ دی ماه ۱۳۹۲ را تسلیت می‌گویم. روزی که دسترنج دانشمندان هسته‌ای متاسفانه به این شکل از بین می‌رود و ما علی‌رغم این‌که نمایندگان مردم هستیم فعلا مامور به سکوت شده‌ایم.»

مخالفت برخی سیاستمداران و صاحبنظران با تلاش دولت روحانی برای حل مناقشه اتمی و پایان دادن به تحریم‌های بین‌المللی، از مدت‌ها پیش آغاز و همواره تشدید شده است. اندکی پس از حصول توافق ژنو علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و سرپرست سازمان انرژی اتمی، با شرکت در بخش خبر شامگاهی شبکه ۲ سیمای جمهوری اسلامی کوشید به برخی پرسش‌ها درباره این توافق‌ها پاسخ دهد.
صالحی در مورد توقف غنی‌سازی ۲۰درصدی توضیح داد: «… ما پذیرفتیم که برای ۶ ماه از تولید اورانیوم ۲۰درصد پرهیز کنیم. برای این کار باید اتصال آبشار‌ها را مهروموم می‌کردیم که ابتدا در نطنز و سپس در فردو انجام شد.»

معاون حسن روحانی درباره نیروگاه آب‌سنگین اراک نیز گفت: «… قرار شد که آب‌سنگین به رآکتور اراک منتقل نشود که البته اکنون اصلا وقت ‌آن نیست. دیگر آن‌که سوخت به این مجتمع منتقل نشود که آن هم ضرورتی نداشت. بازرسان از انبارهای رآکتور آب سنگین اراک بازدید کردند.»

علی‌اکبر صالحی در بخشی دیگر از توضیحات خود در رابطه با سروصدای زیادی که بر سر توافق‌نامهٔ ژنو به‌راه افتاده است، گفت: «غربی‌ها اکنون تلاش می‌کنند که اجماع داخلی ما را از بین ببرند و الان جای متفرق شدن ما نیست. ما باید در جهت اجماع برویم، اما این در جهت نقد نشدن نیست. برخی از نقد‌ها که انجام شده وارد است و باید حواسمان باشد که بیشتر اشتباه نکنیم. اگر نقد‌ها در جهت اصلاح امور باشد حتما مثبت است.»
نامه نمایندگان به علی لاریجانی

نمایندگان اصول‌گرای مجلس، در روزهای اخیر کوشیده‌اند با امضای نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی او را به تشکیل نشست مشترکی با مقامات دولتی وادار کنند. به‌گفته محمد سلیمانی نماینده تهران، تاکنون ۱۵۰ تن از نمایندگان مجلس نامه مزبور را امضا کرده‌اند.

نمایندگان در این نامه خواستار آن هستند که دولت اطلاعات مربوط به توافق‌های ژنو و وضعیت سوریه را به‌صورت شفاف و دقیق در اختیار مجلس قرار دهد. نماینده تهران افزوده است که امضاکنندگان نامه به پنهان‌کاری تیم هسته‌ای اعتراض دارند و خواستار اصلاح این رویه شده‌اند.

همزمان با اظهارات سلیمانی سایت «فرارو» به نقل از «سید حسین نقوی حسینی» سخن‌گوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گزارش داد که «هیئت تخصصی نظارت بر اجرای توافق‌نامه هسته‌ای» در این کمیسیون تشکیل شده است. به گفته نقوی حسینی، علاء‌الدین بروجردی، اسماعیل کوثری، وحید احمدی، محمدرضا محسنی ثانی و ۴ نفر دیگر به عنوان متخصصان هسته‌ای مجلس در این کمیسیون عضویت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *