با شگفتی‌های گرم‌ترین نقطه زمین در ایران آشنا شوید

سابقه تمدنی بیش از 5 هزار سال در حاشیه کویر لوت و کشف حدود 3 هزار اثر تاریخی از این منطقه در نوع خود بی نظیر است.

462441_144

اکبر رشیدی مقدم، پژوهشگر و محقق حوزه کویر لوت در بازدید سفرای یونسکو از کویر لوت ایران گفت: کویر لوت 170 هزار کیلومتر مربع معادل 10 درصد از خاک کشور را در برگرفته است و این مسئله اولین دلیل ثبت جهانی بیابان لوت است که باید در 10 درصد درآمد کشور تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه بیابان لوت دارای ویژگی‌های خاصی است و در نوع خودش بی‌نظیر است، افزود: بیابان لوت رکوددار جهانی گرم‌ترین نقطه کره زمین با 159 فارنهایت است و توسط ناسا با همکاری دانشگاه مونتانا آمریکا به ثبت رسیده که تاکنون کویرهای مطرح دنیا همچون العزیزیه لیبی، بیابان تورپان باسین در چین، صحرای کوئینزلند استرالیا و دره مرگ آمریکا تاکنون موفق به شکست این رکورد نشده است.

پژوهشگر و محقق حوزه کویر لوت یادآور شد: گودترین نقطه فلات ایران در کویر لوت واقع شده که علاوه بر این عارضه‌های طبیعی موجود در سطح کویر لوت همچون کلوت‌های شهداد، ریگ یلان، گندم بریان در نوع خودشان در دنیا بی نظیر است.

رشیدی مقدم وجود آب‌های شیرین در لوت جنوبی را از شگفتی‌های دیگر بیابان لوت دانست و خاطرنشان کرد: وجود رود دائم شور در لوت شمالی نیز یکی دیگر از جاذبه‌های کویر لوت است و عارضه دیگر مانند چاله ملک محمد( دریاچه ملک محمد)، کلوتک ها ( تپه های تخم مرغی) از دیگر عوارض زیبای کویر لوت است.

وی گفت: وجود چاله‌های عظیمی همچون چاله رودشور و چاله شورگز هامون از عوارضی هستند که تاکنون مورد بررسی دقیق واقع نشده و به صورت دو دریاچه نهفته در دل کویر لوت بکر باقی مانده است.

پژوهشگر و محقق حوزه کویر لوت با اشاره به اینکه حیات گیاهی لوت جلوه‌ی خاصی به کویر داده که ارتفاع این گلدان های طبیعی در دنیا جزء رکورد اول است، افزود: سابقه تمدنی بیش از 5 هزار سال در حاشیه کویر لوت و کشف حدود 3 هزار اثر تاریخی از این منطقه در نوع خود بی نظیر است که از جمله این کشفیات می توان به درفش 5 هزار ساله شهداد اشاره کرد که قدیمی ترین درفش جهان محسوب می شود.

رشیدی مقدم در ادامه به حیات جانوری لوت نیز اشاره کرد و یادآور شد: گونه‌های پستاندار، حشرات، پرندگان، و آبزیان متنوعی در جای جای بیابان لوت تاکنون مشاهده شده است که از جمله آنها می توان به زیشتگاه یوزپلنگ آسیایی در حاشیه شرقی لوت شمالی( منطقه راور) اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: گونه‌ای از خزندگان مانند (سوسمار دم تیغی) در جنوبی ترین بخش کویر ایران در منطقه سیف الدین ریگان مشاهده وجود دارد و از جمله پرندگان می توان به بالابان اشاره کرد که تیز پروازترین پرنده جهان است که در هنگام شیرجه سرعت آن به 200 کیلومتر می رسد که نوع خاص از خانواده شاهین است.

پژوهشگر و محقق حوزه کویر لوت به وجود آرتیمیا در رود شور اشاره کرد و گفت: این آبزی خوراکی است برای پرورش میگو که از قدمت بالایی برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *