تاراج ۴۷ هزار سند تاریخی در دولت احمدی‌نژاد

روزنامه «همشهری» از به «تاراج» رفتن ۴۷ هزار جلد کتاب و اسناد مربوط به کاوش‌های باستان‌شناسی به همراه هزاران قطعه عکس‌ تاریخی در دولت محمود احمدی‌نژاد خبر داد.

 

Aviary ichodoc-ir Picture 1
این روزنامه در شماره روز چهارشنبه (۲۰ شهریور) خود این خبر را به نقل از یکی از کارکنان سابق مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور منتشر کرده است.
این کارمند گفته که هنگام انتقال پژوهشگاه و مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی به شیراز ۴۷ هزار کتاب به همراه هزاران قطعه از عکس‌های تاریخی این مرکز به یغما رفته است.
در گزارش روزنامه «همشهری» آمده در حال حاضر «بخشی از عکس‌های دوره پهلوی که دارای مهر مرکز اسناد بوده در خیابان منوچهری تهران به فروش می‌رسد.»
این کارمند در ادامه از ابهام در سرنوشت دستگاه‌هایی که فیلم‌ها و نگاتیوهای موجود در مرکز اسناد را بازبینی می‌کردند پس از انتقال به شیراز خبر داده است.
فریبا فرزام، رئیس سابق مرکز اسناد و کتابخانه سازمان میراث فرهنگی کشور که در اعتراض به این اقدام از سمت خود کناره‌گیری کرده٬ در این‌باره گفته است: «عکس‌های بسیار زیادی نیز از بناهای تاریخی در مرکز اسناد وجود داشت که اگر از بین رفته باشند یک جنایت و خیانت به میراث فرهنگی کشور است.»
آن‌طور که خانم فرزام افزوده است: «اگر منابعی از سازمان بر اثر جا‌به‌جایی‌ها خارج یا سرقت شده باشند و در بازارهای سیاه فروخته شوند اتفاق بسیار وحشتناکی برای میراث فرهنگی است.»
مرکز اسناد و مدارک سازمان میراث فرهنگی درسال ۱۳۷۴ با هدف گردآوری گزارش‌های باستان‌شناسی، اسناد تاریخی و تشکیل بانک جامع اطلاعاتی از وضعیت میراث فرهنگی ایران راه‌اندازی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *