تلاش هند برای تسویه بدهی نفتی خود به ایران

مقامات هندی، روز چهارشنبه به رويترز گفتند به دنبال درخواست شرکت ملی نفت ايران از دولت دهلی نو برای تسويه بدهی های نفتی خود از طريق «هالک بانک» ترکيه، پالايشگاه های هندی از دولت اين کشور خواسته اند که مشخص کند آيا آنها مجاز به پرداخت يورو به ايران هستند، يا اجازه چنين کاری ندارند.

 

download (3)

بر اساس بخشی از تحريم های ايالات متحده آمريکا عليه ايران که در ماه فوريه به اجرا گذاشته شد، هيچ مشتری نفتی ايران حق ندارد پول نفت وارداتی از اين کشور را با هيچ ارزی به ايران يا کشوری ديگر منتقل کند. مشتريان نفتی ايران فقط می توانند اين پول را به يک حساب بانکی در همان کشور واريز کنند و ايران می تواند از اين سپرده برای خريد کالاهای مجاز از همان کشور و انتقال آن کالاها به ايران استفاده کند.
پالايشگاههای هند قبلا ۵۵ درصد از پول نفت وارداتی از ايران را از طريق «هالک بانک» ترکيه و با ارز يورو تسويه می کردند، اما از ماه فوريه اين کار متوقف شد.
خبرگزاری رويترز روز پنجشنبه، ۲۳ آبان ماه، از قول چند منبع صنعت نفت گزارش داده است که هند هم اکنون با ۵٫۳ ميليارد دلار انباشت بدهی های نفتی به ايران مواجه است.
بر اساس اين گزارش، شرکت ملی نفت ايران در اواسط ماه گذشته ميلادی به پالايشگاه های هندی اطلاع داده است که هالک بانک ترکيه آماده از سرگيری عمليات انتقال پول نفت صادراتی ايران به هند است. يک منبع آگاه که نخواسته نامی از وی برده شود به رويترز گفته است که شرکت ملی نفت ايران اطلاعاتی مبنی بر امکان ارتباط دوباره اين بانک دولتی ترکيه با بانک مرکزی ايران دريافت کرده است.
آمريکا و اتحاديه اروپا بانک مرکزی ايران را تحريم کرده اند. اين بانک مسئول دريافت پول نفت از مشتريان اين کشور و انتقال آن به ايران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *