توافق برای مقابله با داعش؛ ترکیه از امضای توافقنامه خودداری کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه المیادین گزارش داد کشورهای عربی و آمریکا درباره راهبرد آمریکا برای مبارزه با داعش به توافق دست یافته و متعهد شدند تا با همکاری یکدیگر هر یک از آنها در جنگ علیه این گروه نقش ایفا کنند.

دیدار جان کری از عربستان سعودی-2

جان کری وزیر خارجه آمریکا در این نشست خواستار تشدید محدودیت درباره حمایت مالی از افراط گرایان و استفاده کامل از پایگاه های منطقه و انجام پروازهای بیشتر در جنگ با داعش شد.

کری رهبران عرب را به حمایت از تلاشهای جدید آمریکا علیه داعش دعوت کرد و گفت کشورهای عربی نقش اساسی در این زمینه دارند.

در پایان نشست 11 کشور شرکت کننده در نشست جده، بیانیه ای صادر شد که طی آن شرکت کنندگان بر همکاری با یکدیگر در جنگ با داعش تاکید کردند.

آمریکا، شش کشور عربی حاشیه خلیج فارس، مصر، لبنان، اردن و عراق از شرکت کنندگان در نشست جده بودند. شرکت کنندگان در این نشست در بیانیه پایانی موافقت کردند که هر یک از آنها در جنگ فراگیر علیه داعش، نقش ایفا کنند که این نقش شامل جلوگیری از سرازیر شدن تروریستهای خارجی از طریق کشورهای همسایه و رویارویی با حمایت مالی از داعش و دیگر افراط گرایان و مبارزه با ایدئولوژی آن که با نفرت همراه است و مشارکت در عملیات امدادرسانی و بازسازی مناطقی که در معرض حملات داعش قرار گرفته است و حمایت از کشورهایی که با خطر بزرگ از سوی داعش روبرو هستند.

گفتنی است ترکیه به عنوان عضو ناتو نیز در نشست جده شرکت داشت ولی از امضای توافق نهایی خودداری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *