یارانه نقدی چهار میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی قطع شد

یارانه نقدی چهار میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی قطع شد

 
دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها روز دوشنبه از حذف «چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر» از سیستم دریافت یارانه نقدی خبر داد. پیشتر اعلام شده بود که این ستاد قصد دارد یارانه نقدی ۱۰ میلیون نفر از افراد «پردرآمد» را قطع کند.

 

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از محمدرضا فرزین اعلام کردهاست: «پیش از حذف برخی اقشار از سیستم دریافت یارانه نقدی ۷۴.۵ میلیون نفر یارانه می‌گرفتند، اما این رقم هم اکنون به ۷۰ میلیون نفر کاهش یافته است».

وی با اشاره به این‌که از طریق پایگاه‌های اطلاعاتی، افراد دارای تمکن مالی را شناسایی کرده‌اند، تأکید کرد که بخشی از افراد حذف شده از فهرست دریافت کنندگان یارانه، ایرانیانی هستند که در خارج از کشور زندگی می‌کنند.

آقای فرزین افزود که این ستاد همچنان در حال بررسی است تا درباره کاهش دوباره تعداد دریافت کننده یارانه تصمیم‌گیری کند.

گزارش ایسنا مشخص نکرده است که آیا افراد حذف شده از سیستم دریافت یارانه نقدی به خواست خود از گردونه دریافت یارانه حذف شده‌اند یا بر اساس تصمیم ستاد هدفمندی یارانه‌ها.

اواخر سال ۹۰ ستاد هدفمندی یارانه‌ها از حذف ۱۰ میلیون نفر از افراد «پردرآمد» از سیستم دریافت یارانه نقدی خبر داد.

آن زمان مجلس به این خبر واکنش نشان داد و آن را «خلاف قانون» دانست و تاکید کرد که یارانه به تمامی مردم تعلق دارد.

به دنبال این واکنش، محمدرضا فرزین تأکید کرد که این ۱۰ میلیون نفر با دریافت نامه‌ای مطلع خواهند شد که باید «از گردونه دریافت یارانه نقدی حذف شوند»، ولی خاطرنشان کرد که این انصراف یک امر «اختیاری» است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اسفندماه سال گذشته برخی از سرپرستان خانوار‌ پیامکی دریافت کردند مبنی بر این‌که با توجه به «تمکن مالی» برای انصراف از دریافت یارانه در زمان معینی به وبسایت «مدیریت حساب بانک خانواره»، وابسته به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، مراجعه کنند.

ایسنا با تأکید بر این‌که مشخص نیست افراد مزبور بر چه مبنایی پیامک انصراف از یارانه را دریافت کرده‌اند، می‌افزاید: «افرادی که در زمان تعیین شده برای اعلام عدم انصراف خود به این سامانه مراجعه نکرده‌اند، احتمالا جزو افرادی خواهند بود که در فاز دوم از دریافت یارانه معاف خواهند شد.»

هنوز مشخص نیست فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها چه زمانی اجرا می‌شود. آقای فرزین روز دوشنبه گفت که قانون بر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۱ تأکید دارد، اما زمانی برای آن معین نکرده است.

نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از همان ابتدا و با واریز ۲۸ هزار تومان به حساب‌ برخی از مردم، مخالفت نمایندگان را برانگیخت و مجلس تأکید داشت که دولت بدون اطلاع قبلی، میزان یارانه‌ها را افزایش داده است.

آن زمان دولت تأکید کرد که این مبلغ با عنوان «ما به التفاوت فاز اول و دوم» قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به حساب برخی واریز شده است.

با این حال پس از آن دولت اعلام کرد که این مبلغ به عنوان یارانه نان در نظر گرفته شده است که بر این اساس، خانوارهایی که این مبلغ به حساب شان واریز نشده است هنوز یارانه نان دریافت نکرده‌اند.

به گزارش روز دوشنبه ایسنا، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تاکنون در این زمینه اقدامی نکرده است و تعدادی از این افراد اعلام کرده‌اند که برای دریافت یارانه نان به سازمان هدفمندی مراجعه کرده‌اند که این سازمان با دریافت کد ملی و شماره تماسی این افراد، اعلام کرده است که پس از بررسی با آن‌ها تماس می‌گیرد.

قانون حذف یارانه‌ها مردادماه سال ۱۳۸۹ با هدف «تحول و بهبود وضعیت اقتصادی» کلید خورد.

مخالفان این طرح در مجلس و کارشناسان اقتصادی منتقد معتقدند که این طرح گرانی به بار آورده و موجب تورم شده است، با این‌حال محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، می‌گوید دولت با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها «کار بزرگی»‌انجام داده است و قصد دارد «گرانی‌ها را بخشکاند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *