حکم دادگاه لاهه برای پرداخت خسارت آمریکا به ایران در پرونده بیانیه الجزایر

۳۰ سال پس از شکایت جمهوری اسلامی به دادگاه بین‌المللی لاهه با موضوع نقض بیانیه الجزایر توسط ایالات متحده، این دادگاه واشینگتن را مقصر شناخته و آمریکا را موظف کرد تا هزینه‌های حقوقی پرونده را پرداخت کند.

به گزارش سازمان جوانان پان ایرانیست به نقل از ایرنا، دادگاه لاهه واشینگتن را موظف کرده‌ است تا در رابطه با این پرونده، مبلغی در حدود ۸۴۲ هزار دلار به علاوه سود بانکی این مبلغ طی ۳۰ سال گذشته به ایران پرداخت کند.

این مطلب را خبرگزاری ایرنا روز ۲۰ تیرماه به نقل از روابط عمومی مرکز امور حقوقی بین‌الملل نهاد ریاست‌ جمهوری ایران گزارش کرده‌ است.

بنا بر این گزارش، طبق بیانیه عمومی الجزایر «آمریکا متعهد شده‌ است که تمام دعاوی حقوقی اتباع و موسسات آمریکایی علیه ایران و موسسات دولتی در محاکم آمریکا را مختومه کند و کلیه احکام توقیف و احکام قضایی صادره را لغو، سایر دعاوی بر اساس چنین ادعاهایی را ممنوع و موجبات خاتمه دادن به چنین ادعاهایی را از طریق یک داوری لازم‌الاجرا فراهم کند».

بیانیه الجزایر مربوط به اسناد حل و فصل اختلافات ناشی از گروگان‌گیری و سایر دعاوی مطروحه در دیوان دعاوی ایران و ایالات متحده آمریکاست.

در ۱۳ آبان ۱۳۵۸، جمعی از دانشجویان ایرانی سفارت آمریکا در تهران را تصرف کردند و ۵۲ تن از دیپلمات‌های آمریکایی را گروگان گرفتند.

با میانجی‌گری دولت الجزایر، زمینه مذاکره و توافق طرفین برای حل اختلافات فراهم شد و در زمان نخست‌وزیری محمدعلی رجایی، مذاکراتی صورت گرفت که به صدور «بیانیه‌های الجزایر» در ۲۹ دی ۱۳۵۹ انجامید.

جمهوری اسلامی در یکی از شکایات خود آمریکا را متهم کرده بود که به تعهدات خود عمل نکرده و دستوری که ریاست‌جمهوری ایالات متحده در اسفند ماه ۱۳۵۹ صادر کرده به منزله نقض بیانیه الجزایر است.

دیوان لاهه برای داوری بین دو کشور برای حل اختلافات ناشی از موضوع گروگان‌گیری در آبان‌ماه ۵۸ در سفارت آمریکا در تهران و در پی آن بلوکه شدن اموال ایران از سوی دولت آمریکا تشکیل شد.

دادگاه لاهه در سال ۱۳۷۷ به سود ایران رای داد. با این همه میزان خسارتی که باید پرداخت شود تاکنون معین نشده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *