نخست وزیر اوکراین: پوتین قصد نابودی استقلال اوکراین را دارد

در شرق اوکراین آتش‌بس حکمفرماست. با این حال جنگ لفظی میان کی‌یف و مسکو همچنان ادامه دارد. نخست‌وزیر اوکراین رئیس‌جمهور روسیه را متهم کرده که قصد نابودی این کشور به عنوان “کشوری مستقل” را دارد.

0,,17478916_403,00

با وجود برقراری آتش‌بس در شرق اوکراین آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر این کشور روز شنبه، ۲۲ شهریور در کی‌یف گفت: «ما هنوز هم در شرایط جنگی به‌سر می‌بریم.» او ادامه داد: «به رغم برقراری آتش‌بس ولایمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه می‌خواهد اوکراین را به عنوان کشوری مستقل از بین ببرد.»

یاتسنیوک عنوان کرد، پوتین تنها به مراکز اصلی جدایی‌طلبان یعنی دونتسک و لوهانسک بسنده نمی‌کند، بلکه هدف او “تسخیر تمامی اوکراین است.”

نخست‌وزیر اوکراین می‌گوید، رئیس‌جمهور روسیه نمی‌تواند این ایده را تحمل کند که اوکراین بخشی از خانواده بزرگ اتحادیه اروپا شود. به گفته او، هدف پوتین زنده کردن مجدد اتحاد جماهیر شوروی است.

آرسنی یاتسنیوک از اتحادیه اروپا و آمریکا خواست، در اجرای طرح صلح از این کشور حمایت کنند. او گفت، اوکراین به اندازه کافی توانمند نیست تا وارد مذاکره‌ای دوجانبه با روسیه شود. به همین خاطر اتحادیه اروپا و آمریکا باید در گفت‌وگوهای صلح نقشی مستقیم ایفا و حق حاکمیت و استقلال اوکراین را تضمین کنند.

دولت اوکراین در کی‌یف در هفته‌های گذشته در حضور نمایندگان روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSZE) با جدایی‌‌طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین بر سر آتش‌بس به توافق رسیدند. این آتش‌بس اکنون در شرق اوکراین پا برجاست.

دومین کاروان امدادی روسیه

آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد، دومین کاروان امدادی روسیه به دلیل برقراری آتش‌بس مرز اوکراین را رد کرد و مسیر لوگانسک در شرق این کشور را پیش گرفت.

خبرگزاری‌ها از قول یکی از مقام‌های گمرک روسیه روز شنبه گزارش دادند که کنترل گمرکی حدود ۳۰۰ کامیون به پایان رسیده است. کامیون‌های امدادی دارو، مواد غذایی و ژنراتورهای برق با خود حمل می‌کنند.

اولین کاروان امدادی روسیه با بیش از ۲۵۰ کامیون در اواسط اوت با وجود اعتراض کی‌یف و بدون مجوز مقام‌های اوکراین از مرز این کشور گذشت. کامیون‌ها که در ابتدا در مرز از حرکت باز ایستاده بودند در ۲۲ اوت به مقصد رسیدند. اوکراین و اتحادیه اروپا اقدام خودسرانه روسیه را محکوم کردند.

در همین حال اتحادیه اروپا و مسکو روز جمعه به طور غیر قابل انتظار قدمی در جهت حل اختلافات برداشتند. کارل د گوشت، کمیسر تجاری اتحادیه اروپا پس از گفت‌وگو با وزیران اوکراین و روسیه گفت، اجرای توافق‌نامه تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و اوکراین تا پایان سال دیگر به تعویق افتاد.

از فرصتی که تا آن زمان باقی است می‌توان برای بررسی اعتراض‌های روسیه به این توافق‌نامه استفاده کرد. مسکو بیم دارد که سرازیر شدن کالاهای اتحادیه اروپا به اوکراین تأثیرات منفی بر اقتصاد روسیه بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *