رتبه ایرانیان از نظر رضایت و شادی: ۱۱۵ در میان ۱۵۶ کشور

مؤسسه تحقیقاتی «زمین» مربوط به دانشگاه کلمبیا در ایالات متحده در گزارش تازه‌ای با عنوان «گزارش جهانی شادی» وضعیت شادی و رضایت از زندگی را در ۱۵۶ کشور جهان بررسی کرده که در این میان رتبه ایران ۱۱۵ اعلام شده است.

 

شادی

 

در این تحقیقات در کنار نظرسنجی از مردم این کشور‌ها در زمینه میزان سلامت روانی آن‌ها معیارهای دیگری چون میزان امید به زندگی سالم، درصد فساد، تولید ناخالص داخلی، آزادی انتخاب در زندگی، برخورداری از پشتیبانی اجتماعی، و میزان سخاوت محاسبه و در این رتبه‌بندی لحاظ شده‌ است.

بر اساس جدول منتشرشده توسط این مؤسسه، کشورهای جیبوتی (با رتبه ۱۱۴)، بنگلادش (۱۰۸)، عراق (۱۰۵)، سومالی (۱۰۱)، موزامبیک (۹۴)، زامبیا (۹۱)، پاکستان (۸۱)، ترکیه (۷۷)، و ترکمنستان با رتبه ۵۹، از نظر شادی و رضایت شهروندان در وضعیت بهتری نسبت به ایران به‌ سر می‌برند.

بنا بر این گزارش تازه، دانمارک، نروژ، سوئیس، هلند، سوئد و کانادا به ترتیب شاد‌ترین کشورهای جهان هستند.

در ادامه رتبه‌بندی‌های این جدول، استرالیا در جایگاه دهم، اسرائیل یازدهم، امارات متحده عربی چهاردهم و ایالات متحده در رتبه هفدهم قرار دارند.

در این جدول جایگاه بریتانیا ۲۲، فرانسه ۲۵، آلمان ۲۶، ژاپن ۴۳، و ایتالیا ۴۵ است.

به نوشته مؤسسه یادشده در پرسش‌نامه‌های این نظرسنجی، هم در مورد برخورداری افراد از حس شادی به هنگام انجام این نظرسنجی سؤال شده و هم در مورد رضایت کلی آن‌ها از وضعیت زندگیشان سؤالاتی مطرح شده‌ است.

این گزارش می‌نویسد با این‌که افراد فقیر زیادی هم هستند که به هنگام انجام نظرسنجی گفته‌اند که در این برهه از زمان احساس شادی می‌کنند، اما به‌ طور کل افراد فقیر در بخش سؤالات مربوط به رضایت کلی از زندگی ابراز نارضایتی کرده‌اند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده‌ است که میزان اختلالات روانی و افسردگی از عوامل مهم در پایین بودن رتبه شادی در کشورهای پایین‌تر در این جدول است و از مسئولان این کشور‌ها خواسته شده است تا توجه بیشتری به وضعیت روحی و روانی شهروندان خود بکنند.

این گزارش در پایان می‌نویسد که هم‌اینک تعداد دولت‌هایی که قصد دارند به مرور میزان پیشرفت کشور خود را بر اساس میزان شادی و رضایت شهروندان خود بسنجند رو به افزایش است.

این گزارش برای نمونه به دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، اشاره می‌کند که به دفتر آمار ملی کشورش دستور داده تا میزان رفاه و رضایت شهروندان بریتانیایی را به‌ طور مداوم بررسی و اندازه‌گیری کند.

مسئولان جمهوری اسلامی ایران تاکنون بار‌ها از انجام بررسی‌ها برای تعریف «شادی اسلامی» به جای «شادی غربی» سخن گفته‌اند و در این زمینه خواستار انجام طرح‌های در چارچوب «مهندسی شادی» در ایران شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *