فرانسه بر برداشته شدن مرحله‌ای تحریم‌ها تاکید کرد

بعد از اتمام مذاکرات لوزان و قرائت بیانیه مطبوعاتی، مذاکره کنندگان ایرانی مدعی شدند موفق شده‌اند با غرب در مورد لغو فوری و یک مرحله ای تحریم‌ها بعد از امضای توافق نهایی برسند.

حسن روحانی ریس دولت بعد از تفاهم لوزان در برنامه زنده به مردم قول داد همه قطعنامه‌ها و تحریم‌ها در‌‌ همان روز اجرای توافق لغو خواهد شد، این در حالیست که مقامات غربی بلافاصله بعد از انجام تفاهم در مورد چهارچوب مفهومی توافق نهایی (برجام) چنین توافقی را رد کرده و آنرا منوط به انجام و اتمام تعهدات مشخص ایران و راستی آزمایی توسط آژانس دانسته و برداشته شدن تحریم‌ها را مرحله‌ای اعلام کردند.

بعد از سخنان آیت الله خامنه‌ای، که برداشته شدن تحریم‌ها بلافاصله بعد از توافق و طی یک مرحله را شرط عقد توافق دانست، بنجامین رودز، دستیار مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه ۲۱ فروردین اظهار داشت که در چارچوب مورد توافق میان ایران و گروه ۱+۵، تحریم‌ها در طول زمان لغو خواهند شد و نه یک‌باره.

به گزارش رویترز رویترز فابیوس نیز لغو تحریم‌ها را مرحله‌ای دانسته و گفت: موضوعاتی به خصوص در مورد نحوه و روند برداشته شدن تحریم اقتصادی باقی مانده است که دو طرف در مورد آن به توافق نرسیده‌اند و سخنان رهبری ایران نیز در واقع نشان دهنده آن است که هنوز کار زیادی برای دستیابی به یک توافق نهایی پیش رو داریم.

نحوه برداشته شدن تحریم و سطح و محدوده بازرسی‌ها، از جمله نظارت بر محدوده و توان موشکی و چاشنی‌ها مهم‌ترین مساله باقی مانده بین طرفین است که بنظر می‌رسد روندی فرسایشی خواهد داشت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *