قصه زندگی بابک قربانی، از غلبه بر قهرمانان المپیک تا قتل و خودکشی

بابک قربانی ستاره کشتی فرنگی ايران که بيش از سه سال در زندان ديزل آباد کرمانشاه بود، با «مصرف مقدار زيادی قرص، در سن ۲۵ سالگی اقدام به خودکشی کرد.»

95F94A2A-D8D2-41E6-8C94-13414205A419_w640_r1_s

او پس از اين اقدام، به بيمارستان منتقل شد،‌ اما پزشکان نتوانستند کاری از پيش ببرند.

قهرمانی جوانان آسيا، قهرمانی بزرگسالان آسيا، قهرمانی جوانان جهان، قهرمانی جام جايزه بزرگ فدراسيون جهانی، قهرمانی بازی‌های آسيايی گوانگجو و قهرمانی جام جهانی از جمله افتخارات اوست که تا قبل از ۲۲ سالگی و دوران زندان به دست آمده است.

قبل از مسابقات جهانی ۲۰۱۱ استانبول، محمد بنا دردسر شيرينی داشت در دورنمای انتخاب مهره اصلی وزن ۹۶ کيلوگرم برای المپيک لندن. اميرعلی اکبری، بابک قربانی يا قاسم رضايی؟ هر سه مدعی مدال طلای المپيک. وزنی که اتفاقاً مدال طلای المپيک‌اش به ايران رسيد.

اما حوادثی حيرت انگيز برای هر سه نفر رخ داد. امير به خاطر دوپينگ برای هميشه از کشتی محروم شد و طلای جهانی‌اش را پس گرفتند. او الان به ورزش ام.ام.آ يا هنرهای رزمی-ترکيبی روی آورده که در قفس انجام می‌شود.

بابک به جرم قتلی که ابهامات فراوان آن به خاطر ترس از خونخواهی طرفين و دامنه‌دار شدن ماجرا رسانه‌ای نشد، پيش از آنکه در زندان بپوسد خودش را کشت و حالا در سردخانه است. او فردا زير خاک خواهد رفت.

نفر سوم قاسم رضايی است که بين اين سه نفر، جايی در اردو نداشت. ناگزير راهی جمهوری آذربايجان شد و قهرمان آن کشور شد اما سرانجام تصميم گرفت برای کشور خودش مبارزه کند.

حوادثی که برای امير و بابک رخ داد، همچنين شايستگی‌های خود قاسم، او را تا سکوی شماره يک المپيک بالا برد.

ماجرای بابک قربانی و قتل سجاد

تير ۱۳۹۱ بابک و محمد قربانی قهرمانان کشتی فرنگی برای شکار به ارتفاعات کرمانشاه رفته بودند. در مسير بازگشت و از فرط خستگی، جايی را مناسب شنا می‌يابند.

لحظاتی بعد ممانعت افراد حاضر در محل، منجر به درگيری فيزيکی شد و سپس تيراندازی با تفنگ شکاری.

اطلاعات دقيقی از سوی مراجع رسمی منتشر نشد اما برخی منابع غير رسمی و افراد منتسب به طرفين درگير، خبر دادند که مقتول به محمد قربانی حمله‌ور شده و بابک هم برای دفاع از برادرش شليک کرده است.

بابک درباره حادثه گفته بود: «کاش پايم می‌شکست و راهی کوهستان نمی‌شدم. قبل از عزيمت، ناخودآگاه به مادرم گفتم حلالم کند. آرزو دارم روزی مدال المپيک را به مادر سجاد اهدا کنم، اما اگر جای خانواده متوفی بودم هم بابک قربانی را نمی‌بخشيدم. کاش عکس اين قضيه اتفاق افتاده بود و امروز جای سجاد، من در خانه ابدی بودم.»

محمد قربانی قهرمان فوق سنگين ايران هم گفت «اگر می‌دانستم بابک در يک لحظه از ترس، مرتکب خطا خواهد شد، خود را جلوی او می‌انداختم تا جوان مردم پرپر نشود.»

بابک قربانی قهرمانان دو وزن المپيک لندن را با اختلاف چشمگير شکست داده بود. آلن خوگائف قهرمان ۸۴ کيلو از روسيه را ۸-۱ مغلوب کرده و قاسم رضايی را نيز در ليگ بعد از کسب ۶ امتياز، ضربه فنی کرده بود.

بالاژ کيس قهرمان سال ۲۰۰۹ جهان (مجارستان)، اصلانبک خوشتوف قهرمان المپيک پکن از روسيه و محمد عبدالفتاح (مصر) قهرمان سال ۲۰۰۶ جهان و آرتور آلکسانيان نفر سوم المپيک لندن و قهرمان سال ۲۰۱۴ جهان از ارمنستان، فقط تعدادی از قهرمانان سر‌شناس جهان هستند که به قربانی باخته‌اند.

بابک در مصاحبه‌ای در زندان ديزل آباد گفته بود: «وقتی قاسم رضايی در المپيک طلا گرفت، کشتی‌هايش را در زندان ديدم، طلا نوش جانش. پسر زحمتکشی است. به خودم می‌گفتم چه اتفاقی افتاده که حريفان خارجی و بازنده‌های هميشگی من در لندن جشن گرفته‌اند، اما من در اين چهار ديواری لعنتی عزادار هستم؟»

يکی از مسئولين زندان هم به نشريه همشهری تماشاگر گفت: «وقتی قاسم رضايی کشتی می‌گرفت، نگاهم به بابک افتاد و ديدم مشغول گرم کردن خودش است! به بابک گفتم چکار می‌کنی؟ يکدفعه به خودش آمد و گفت برای لحظاتی تصور کردم قرار است خودم به روی تشک بروم.»

بابک قربانی تاکيد کرده بود: «اگر زمان به عقب برگردد، فاجعه را خواهم بوسيد و فوری به خانه خواهم رفت. چه کسی دوست دارد مهر قاتل روی پيشانی‌اش بخورد؟ حاضرم خودم تکه‌تکه شوم، اما يک تار موی سجاد کم نشود. کاش عکس اين قضيه اتفاق افتاده بود و امروز اين من بودم که چند ماه از خبر مرگم می گذشت.»

در اين مدت حميد سوريان، محمد بنا، طالب نعمت‌پور، سامان طهماسبی، حميد زارع و افشين بيابانگرد به ملاقات برادران قربانی رفتند. بابک می‌گفت «دلمان برای داد زدن‌های بنا لک زده. حسن رنگرز هم به ملاقات آمد و قول اهدای يک تخته تشک کشتی را به زندان داد. اما برايش ميسر نشده.»

بارها گفته شد که شرايط برای اخذ رضايت از خانواده مقتول فراهم شده. حتی اخباری در رسانه‌های ورزشی منتشر شد که بابک قربانی به زودی در اردوی تيم ملی کشتی فرنگی حضور خواهد يافت.

اما خبرهای درگوشی هم بود که می‌گفتند حکم بابک صادر شده و قرار است او را بی صدا و ناگهانی اعدام کنند. می‌گفتند وحيد دوست و هم بندی‌اش را نيز به همين طريق، شبانه برده و اعدام کرده‌اند.

به تدريج و با قهرمانی تيم ملی کشتی فرنگی ايران در مسابقات جهانی ۲۰۱۴ تاشکند، بابک قربانی به فراموشی سپرده شد. ديگر اقدامی برای جلب رضايت خانواده مقتول صورت نمی‌پذيرفت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *