لرزه هواپیماهای خصوصی بر اندام تخت‌جمشید

«اوج هیجان و لذت، تجربه‌ای ناب و جذاب، ۴۰ دقیقه پرواز و مانور با هواپیمای خصوصی ۲ نفره بر فراز تخت جمشید فقط با ۱۹۷ هزار تومان» این تبلیغی است که این روزها تبدیل به کابوس میراث جهانی تخت جمشید شده است.

به گزارش تابناک، تبلیغی وسوسه‌انگیز این روزها علاوه بر شهر شیراز در فضای مجازی نیز منتشر شده است که با پرداخت 290 هزار تومان 40 دقیقه می‌توانید بر فراز تخت جمشید تجربه‌ و هیجانی ناب را کسب کنید، این وسوسه تا جایی پیش رفته است که بعضی سایت‌های مخصوص تخفیف هم پا را فراتر گذاشته‌اند و برای بازار گرمی بیشتر رقم را تا حد 197 هزار تومان پایین آورده‌اند.

 

328152_937

بی شک پرواز بر فراز یک شاهکار تاریخی برای هر کسی جذاب و شگفت‌انگیز است اما برای هر دوست‌دار میراث فرهنگی یک التهاب و نگرانی عمیق به شمار می‌رود.

اگر تا دیروز میراث‌دوستان از دست‌درازی‌های زمینی به تخت‌جمشید دل‌آشوب بودند و چشم‌هایشان از بارش نزولات آسمانی بر این بنا مضطرب می‌شد امروز باید عبور پرنده‌های آهنی بر فراز این هویت تاریخی ایران را دنبال کنند.

در تمام کشورهایی که تاریخی غنی دارند هر روزی که می‌گذرد برای حفظ بیشتر و بهتر آثار تاریخی‌شان روشی جدید می‌یابند و سعی می‌کنند هر گونه تهدیدی را حذف کنند اما در کشور ما هر روز تهدیدهای آثار تاریخی «نو» می‌شوند و در گوشه و کنار آثار تاریخی سر برمی‌آورند.

برگزارکننده این پروازهای پرمخاطره بر فراز تخت جمشید طبق آنچه در تبلیغات آمده است باشگاه هوانوردی شیراز است، اما آیا این روش جذب گردشگر است؟ این 40 دقیقه پروازهایی که به هر 2 نفری قول داده می‌شود روی تخت جمشید بگردند به چه قیمتی انجام می‌شود؟ برای از بین بردن یک بنای تاریخی یک دقیقه را چقدر باید فروخت؟ آیا تهدید یک اثر تاریخی فقط یعنی تیشه برداشتن و تکه تکه کردن آن؟

 

اگر سقوط کنند تکلیف تخت جمشید چه می‌شود؟

مهدی حجت، قائم‌مقام و معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره پرواز هواپیماهای خصوصی بر فراز تخت جمشید که تهدیدی جدید است، می‌گوید: اطلاعی از این تبلیغ ندارم اما اجازه ندارند چنین کاری را بر فراز تخت جمشید انجام دهند.

وی درباره اینکه آیا مجری این طرح هماهنگی با میراث فرهنگی در این زمینه انجام داده است؟ تصریح می‌کند: علی‌القاعده بدون هماهنگی است و کسی هماهنگی انجام نداده است.

وی در خصوص مخاطرات پرواز بر فراز یک اثر تاریخی جهانی می‌گوید: این هواپیماها اگر موتوری باشد صدای آنها ویبره و لرزشی را ایجاد می‌کند که برای آثار تاریخی خطرناک است.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه می‌دهد: تا حالا از زمین مشکل ایجاد می‌شد از این به بعد از هوا هم می‌خواهد ایجاد شود، اگر خدایی ناکرده هواپیمایی سقوط کند در تخت جمشید، تکلیف چیست؟ چه کسی می‌تواند جمع کند؟ حتی اگر احتمال خطرش یک در میلیون هم باشد باید جلوگیری شود.

حجت تأکید می‌کند: قرار نیست هر کسی بخواهد از بنای تاریخی پول دربیاورد هر کاری انجام دهد کسی که بخواهد چنین کاری کند باید جواز بگیرد و مجموعه مخاطرات مورد بررسی قرار گیرد که در نهایت یا مجوز نمی‌دهند یا مجوز محدود داده می‌شود.

وی تصریح کرد که به مسئولان میراث فرهنگی شیراز اطلاع می‌دهد تا جلوی این کار گرفته شود.

قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی درباره اینکه اگر این پروازها انجام شود یونسکو چه واکنشی نشان خواهد داد و حتی ممکن است تهدید خروج اثر از فهرست میراث جهانی مطرح شود، می‌گوید: اصلاً نباید بگذاریم به آن مراحل برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *