نرخ بيکاری در کشور افزايش يافت

مرکز آمار ايران در تازه‌ترين گزارش خود که در برگيرنده آمار بيکاری تا آخر خرداد ماه است، می‌گويد که نرخ بيکاری در سه ماهه اول سال افزايش يافته است.

بر اساس اين گزارش که روز دوشنبه ۳۰ تير در سايت رسمی مرکز آمار منتشر شده است، نرخ بيکاری در ميان جمعيت ۱۰ ساله و بيشتر تا پايان خرداد ماه جاری با افزايش دو دهم درصد نسبت به زمستان سال ۱۳۹۲ از ۱۰.۵ درصد به ۱۰.۷ درصد رسيده است.

اين رقم در بهار ۹۲ حدود ۱۰.۶ درصد بوده است.

گزارش مرکز آمار می‌گويد که تعداد بيکاران کشور از دو ميليون و ۴۰۱ هزار نفر در زمستان پارسال به حدود دو ميليون و ۵۳۰ هزار و ۶۴ نفر در بهار امسال افزايش يافته است.

نرخ بيکاری در سال ۱۳۸۴، زمانی که محمود احمدی نژاد سکان دستگاه اجرايی کشور را به دست گرفت، ۱۱.۵ درصد بود که در سال ۱۳۹۱ به ۱۲.۲ درصد رسيد.

مرکز آمار ايران در گزارش قبلی خود اعلام کرده بود که نرخ بيکاری زمستان ۹۲ نسبت به زمستان ۹۱ حدود ۱.۸ درصد کاهش يافته و به رقم ۱۰.۵ درصد رسيده است، اما نسبت به سه ماهه قبل دو دهم درصد افزايش نشان می‌دهد. اکنون اين رقم در سه ماهه اول سال ۹۳ دوباره حدود دو دهم درصد افزايش يافته است.

گزارش جديد مرکز آمار در ادامه می‌گويد نرخ مشارکت اقتصادی که در زمستان پارسال به ۳۵ درصد کاهش يافته بود در بهار امسال با رشد دو درصدی به ۳۷.۱ درصد افزايش يافته است.

در ميان استانها، کرمان و تهران با ۷.۲ درصد، کمترين و استان لرستان با ۲۰.۳ درصد بيشترين نرخ بيکاری را در کشور داشته‌اند.

اين گزارش می‌گويد که نرخ بيکاری در بين مردان ۹ درصد و زنان ۱۹.۴ درصد است.

بر اساس تعريف افراد شاغل که در گزارش مرکز آمار به آن اشاره شده است، «تمام افراد ۱۰ ساله و بيشتر که در طول هفته آمارگيری، طبق تعريف کار، حداقل يک ساعت (در هفته) کار کرده و يا بنا بـه دلايلـی بـه طـور موقت کارشان را ترک کرده باشند، شاغل محسوب می‌شوند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *