هشدار شورای امنیت به خریداران نفت داعش

شورای امنیت سازمان ملل متحد با انتشار بیانه‌ای، نسبت به عواقب خرید نفت از تروریست‌های حاضر در سوریه و عراق به کشورهای عضو سازمان ملل هشدار داد.
bba9331cf2d7ab260e01bf8fb281604f_XL
خبرگزاری فرانسه، شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز دوشنبه با انتشار بیانه‌ای، به کشورهای خریدار نفت گروه‌های تروریستی فعال در عراق و سوریه هشدار داد.
در این بیانیه آمده است: این کار می‌تواند به مثابه حمایت مالی از تروریست‌ها تلقی شود و ممکن است به وارد شدن اسم خریدار در لیست تحریم‌های سازمان ملل متحد بیانجامد.
اعضای گروه تروریستی داعش با تسلط بر برخی پالایشگاه‌های نفت در عراق و سوریه، اقدام به فروش نفت حاصل از میادین نفتی این کشورها به قیمتی بسیار نازل کرده است. گروهک تروریستی دولت اسلامی عراق و شام (داعش) چندی قبل با احاطه به چاههای نفت سوریه در استان دیرالزور، هر بشکه نفت را به قیمت 12 دلار به فروش می‌رساند که این فروش نفت، یکی از راه‌های اصلی تأمین منابع مالی لازم برای جذب نیرو از کشورهای فقیر آسیای مرکزی و افغانستان است.
پیش تر نیز “تیری میسان” پژوهشگر، نویسنده، فعال و منتقد شناخته‌شده فرانسوی در مقاله ای پیرامون تسلط داعش بر روی چاه های نفت در عراق و سوریه نوشته بود: «جنگ نفت را در عراق آغاز کرده، با کمک اسرائیل، عرضه نفت به سوریه را قطع، و دزدی نفت از کرکوک توسط دولت محلی کردستان را تضمین کرده است. همچنین این فروش نفت را کمپانی نفتی “آرامکو” عربستان تحت عنوان افزایش تولید نفت توسط عربستان سعودی مخفی خواهد کرد».
از سوی دیگر پایگاه خبری «ورلد تریبیون»، برخی از مخالفین دولت سوریه فاش کرده‌اند که نیروهای داعش برخی از درآمد خود را از طریق فروش نفت سوریه به ترکیه به‌دست می‌آورند. بر اساس این گزارش، نیروهای داعش مستقر در سوریه و در استان‌های «دیرالزور»  و «رقه» روزانه 100000 هزار بشکه نفت خام می فروشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *