واکنش اتحادیه اروپا به حمایت روسیه از جدایی‌طلبان اوکراین

به گزارش سازمان جوانان پان ایرانیست به نقل از خبرگزاری رویترز، فرمانده شورشیان جدایی طلب طرفدار روسیه در اوکراین از در اختیار داشتن موشک های ضدهوایی بوک خبر داده است.

4723F0A5-DC1B-4A4F-B27F-8B23A3681EA3_mw1024_s_n

الکساندر خداکوفسکی، فرمانده شورشیان جدایی طلب گروهان وستک، در مصاحبه ای اختصاصی به رویترز گفته است که همزمان با ساقط شدن هواپیمای مالزیایی در شرق اوکراین، قرار بوده آنها یک موشک از نوع بوک دریافت کنند.

این اتفاق در حالی افتاده است که پیش تر شورشیان جدایی طلب پیشتر متهم به هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری مالزی شدند.

موشک اس‌ای-۱۱ که در سامانه روسی به عنوان موشک  “بوک” شناخته می شود، همان موشکی ا ست که  پیشتر مقامهای امنیتی آمریکایی آن را موجب سرنگونی هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مالزی دانسته بودند.

رویترز به نقل از این فرمانده شورشیان جدایی طلب گزارش داده که دولت اوکراین از وجود موشک بوک در تسلیحات شورشیان باخبر بوده و با این حال هیچگونه تدابیر امنیتی در این زمینه اتخاذ نکرده بود.

همچنین گفتنی است پس از سقوط هواپیمای مالزی در اوکرین، جدایی‌طلبان شرق اوکراین کنترل کامل اوضاع در محل سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی را به دست گرفته و اجساد قربانیان حادثه را نیز از منطقه دور کردند.  بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین امریکا معتقدند که این هواپیما با موشک روسی و توسط جدایی‌طلبان سرنگون شده است.

در همین رابطه خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه ۲۱ تیرماه گزارش داد که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه، و دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، قاطعانه از ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، خواسته‌اند تا امکان دسترسی کامل بازرسان بین‌المللی را به محل سقوط هواپیما که در قلمرو تحت نفوذ جدایی‌طلبان اوکراین است، فراهم کند.

حال در آخرین موضع گیری نسبت به حمایت های روسیه از جدایی طلبان اوکراین، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان ضمن پشتیبانی از تصمیم روز گذشته وزیران خارجه اتحادیه اروپا خواستار تشدید تحریم‌های اقتصادی این اتحادیه علیه مسکو شد.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه تصویب کردند که در زمینه تصمیم‌گیری برای تشدید تحریم‌ها علیه روسیه تسریع به عمل آید.

گئورگ اشترایتر، معاون سخنگوی دولت آلمان روز چهارشنبه ، اول مرداد در برلین به خبرنگاران گفت: «دلیل اصرار صدراعظم آلمان برای اعمال تحریم‌های اقتصادی فوری علیه روسیه این است که مسکو هیچ علاقه‌ای به توضیح دلایل سقوط هواپیمای خطوط هوائی مالزی نشان نمی‌دهد.»

اشترایتر به نقل از دفتر صدراعظمی افزود: «حتی در تازه‌ترین اظهاراتی هم که ما از مسکو می‌شنویم، نشانی از علاقمندی به توضیح دلایل این فاجعه دیده نمی‌شود.»

او همچنین گفت که روسیه علاوه بر این هیچ تلاش موثری برای تاثیرگذاری بر گروه‌های مسلح طرفدار خود که بعضا به وسیله همکاران پرسابقه سرویس‌های مخفی روسیه هدایت می‌شوند، نمی‌کند.»

هم‌زمان، سخنگوی وزارت‌خارجه آلمان روسیه را با لحنی تندتر مورد انتقاد قرار داد. وی گفت:«روسیه تاکنون وعده‌‌های زیادی داده، اما به آن‌ها عمل نکرده است. اکنون دیگر بس است. پیام روشن ما به مسکو این است: این‌‌گونه نمی‌شود ادامه داد.»

کمیسیون اروپا قرار است تا فردا پنجشنبه، دوم مرداد پیشنهادهایی را در زمینه محدود ساختن حضور روسیه در بازارهای مالی، تسلیحات، کالاهای قابل استفاده در بخش نظامی و غیرنظامی و صنایع حساس از جمله انرژی ارائه دهد.

صدراعظم آلمان ضمن استقبال از این تصمیم معتقد است که سفیران اتحادیه اروپا نباید به بحث درباره این فهرست قانع شوند، بلکه روز پنجشنبه تحریم‌هایی را علیه مسکو اعمال کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی دولت آلمان نوشته است که خانم مرکل حتی برای تشکیل یک اجلاس اضطراری اتحادیه اروپا آماده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *