«کلیات سعدی» در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد

آثار سعدی شیرازی، نویسنده و شاعر قرن ششم و هفتم خورشیدی ایرانزمین در فهرست جهانی میراث مستند یونسکو ثبت شد.

به گفته فرهاد اعتمادی، مدیر گروه ارتباطات کمیسیون ملی یونسکو، ایران سه اثر برای ثبت در فهرست کمیته میراث مستند در حافظه‌ جهانی یونسکو پیشنهاد کرده که دو تا از این آثار به ثبت رسیدند. این دو اثر «کلیات سعدی» و «مسالک‌الممالک» هستند.

به گفته فرهاد اعتمادی آن نسخه از کلیات سعدی که به یونسکو معرفی شده ۶۰ سال پس از درگذشت سعدی نگاشته شده و در کتابخانه ملی ایران نگاهداری می‌شود. نسخه‌ی دیگری نیز از کلیات سعدی در کتابخانه آستان قدس رضوی وجود دارد که قدمت آن نیز همانند نسخه اول است.

کتاب «مسالک‌الممالک» که آن نیز در «کمیته ملی مستند حافظه جهانی» ثبت شده، بیش از هزار سال پیش توسط «ابو اسحاق ابراهیم بن محمد فارسی اصطخری» به نگارش درآمده است. این نویسنده در سال ۹۵۷ میلادی فوت کرده است.

به گفته اعتمادی، موضوع کتاب «مسالک‌الممالک» کلیاتی جامع درباره‌ی شناخت جغرافیا و فرهنگ برخی از نقاط مختلف ایران است. نسخه فارسی این کتاب در کتابخانه موزه ملی ایران‌ قرار دارد و نسخه عربی آن در کتابخانه گوته در آلمان است.

فرهاد اعتمادی، مدیر گروه ارتباطات کمیسیون ملی یونسکو درایران به ایسنا گفته است: «پس از بررسی هر دو نسخه‌ی فارسی و عربی کتاب «مسالک‌الممالک»، یونسکو سوالاتی درباره قدمت و مقدم‌تر بودن این نسخه‌ها عنوان کرد، به همین دلیل برای از بین بردن این نوع سوالات در بررسی‌هایی که با آلمان داشتیم، ترجیح دادیم هر دو نسخه را به صورت مشترک در کمیته ملی مستند حافظه جهانی به ثبت برسانیم».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *