«۲۰۰ هکتار» از جنگل‌های لرستان هم در آتش سوخت

از ایران خبر می‌رسد که آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع شهرستان کوهدشت در استان لرستان، دست‌کم ۲۰۰ هکتار از مراتع و هزار اصله انواع درخت را از بین برده است.

56F31277-C63D-4289-817A-D3A983D64F4B_w640_r1_s_cx10_cy23_cw90

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز چهارشنبه، ۲۵ تیر، گزارش داد که این آتش‌سوزی در کوه‌های «گور» اتفاق افتاده و هنوز گزارشی از میزان کل خسارات ناشی از آن اعلام نشده است.

این در حالی است که هفته گذشته نیز آتش‌سوزی وسیع در پارک ملی گلستان سبب شد تا ۴۰۰ هکتار از جنگل‌های شمال ایران سوخته و از بین برود.

آتش‌سوزی اخیر استان گلستان چهارمین آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان بود که در کمتر از سه هفته رخ می‌داد و انتقادهای فعالان محیط زیست را به دنبال داشت.

کیوان هوشمند، مدیر دیدبان محیط زیست و حیات وحش ایران، روز چهارشنبه، ۱۸ تیر، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته بود: «همزمان با آتش‌سوزی گسترده در پارک گلستان متخلفان شکار و صید بسیاری از حیوانات این پارک ملی را شکار کرده‌اند.»

به گفته او، این احتمال که «آتش‌سوزی عمدی توسط این افراد برای سرگرم کردن محیط‌بانان رخ داده باشد زیاد است».

درباره آتش‌سوزی هفته گذشته پارک ملی گلستان، روز یازدهم تیرماه، محمد سادات ابراهیمی، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به افزایش آتش‌سوزی‌ها در مناطق شکار ممنوع در فصل تابستان، از «عدم احساس مسئولیت مسئولان» در این رابطه انتقاد کرد.

به گفته او، «متاسفانه با آتش‌سوزی‌های آنی در جنگل‌ها سرمایه ملی به باد فنا می‌رود و در این میان مسئولان اجرایی هیچ گونه احساس مسئولیتی نمی‌کنند».

شتاب در روند تخریب جنگل‌های ایران به‌ اندازه‌ای است که روز دوازدهم خرداد، روزنامه شهروند چاپ تهران از رسیدن مساحت جنگل‌های شمال ایران به نصف گزارش داد.

این روزنامه نوشت که «مساحت جنگل‌های شمال از ۴٫۳ میلیون هکتار، در ۶۶ سال گذشته به ۲٫۴ میلیون هکتار کاهش یافته است».

خشکی و گرمای هوا در تابستان، بی‌احتیاطی مسافرانی که در این فصل به شمال ایران می‌روند و مهم‌تر از همه آتش‌افروزی‌ عمدی به دست شکارچیان غیرمجاز از جمله دلایل افزایش آتش‌سوزی جنگل‌ها در ایران شناخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *