کشف گورستانهای طبقاتی متعلق به عصر آهن در مشکین شهر

کریم حاجی زاده سرپرست گروه باستان شناسی با اعلام این خبر جزئیات مربوط به کشف این گورها و افراد دفن شده در آنها را بیان کرد.

707056

وی که گورها را از ۱۰ تا ۲۱ شماره گذاری کرده است گور شماره ۱۰ را ازنوع گورهای چاله ای خواند که متعلق به یک دختر ۷ تا ۸ ساله بوده و هدایایی چون یک ظرف سفالی در آن کشف شده است.

وی گور شماره ۱۱ را متعلق به یک گورکان بسیار بزرگ خواند که همراه آن هدایایی چون سرنیزه، خنجرهای مفرغی و همچنین ظروف سفالی به رنگ خاکستری به دست آمد.

حاجی زاده گورهای شماره ۱۲،۱۳،۱۴،۱۵ را به ترتیب متعلق به مرد ۳۰ تا ۳۵ ساله،زن ۳۵ تا ۴۰ساله ،دختر بچه ۴ تا ۵ ساله و زن ۳۵ تا ۴۰ ساله دانست.

او افزود: همراه این افراد نیز سرپیکانهای سنگی، خنجرهای مفرغی و ظروف سفالی به رنگ خاکستری، مهره های تزئینی و سنجاق سرمفرغی دفن شده بود.

این باستان شناس گور شماره ۱۶ را یکی از مهمترین گورهای کشف شده دراین فصل از کاوش دانست و خاطرنشان ساخت که دراین گور تدفین های صورت گرفته متعلق به ۱۵ نفر در چهار سطح مختلف به صورت طبقاتی صورت گرفته است.

این باستان شناس با اشاره به وضعیت مشابه گورهای شماره ۱۷ تا ۲۱ با گورهای قبلی گفت: گور شماره ۲۱ از نوع گورهای چاله ای و وضعیت بسیار نامطلوبی داشته است و بخش بیشتر اسکلت بر اثر کاوش های غیرمجاز از بین رفته است.

به گفته او در این گورها نیز اشیایی چون مهره تزئینی، حلقه مفرغی، سنجاق سر، سرپیکان مفرغی و پولک های طلایی کشف شد.

گورستان قیزیل قیه در شهرستان مشکین شهر و درد دره ای سرسبز واقع شده است،در دوسوی رودخانه ای که از این دره می گذرد محوطه های باستانی بسیاری از دوره های مختلف تاریخی قرار داردکه گورستان مورد اشاره یکی از مهمترین محوطه های این بخش است.

عملیات کاوش در این منطقه با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به مدت ۵۰ روز صورت گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *