توسعه حضور نظامی بریتانیا در خلیج فارس

با امضای قرارداد دائمی تازه‌ای میان بحرین و بریتانیا، حضور نظامی بریتانیا در خلیج فارس توسعه می‌یابد. برمبنای این قرارداد بریتانیا پایگاه نظامی خود در این کشور را گسترش داده و قابلیت عملیاتی بیشتری پیدا می‌کند.

0,,16161060_303,00

فیلیپ هموند، وزیر خارجه‌ی بریتانیا اعلام کرد که این کشور قراردادی را با کشور بحرین امضا کرد که حضور نظامی بریتانیا در این کشور حاشیه‌ی خلیج فارس را گسترش خواهد داد.

وزیر خارجه‌ی بریتانیا در کنفرانسی امنیتی در پایتخت بحرین از امضای این قرارداد استراتژیک خبر داد. هموند در این کنفرانس به کشورهای عرب حاشیه‌ی خلیج فارس اطمینان داد که “نگرانی‌های امنیتی” آن‌ها، نگرانی‌های بریتانیا نیز هست و بریتانیا در زمینه رفع این نگرانی گام برمی‌دارد.

بنا به این قرارداد تازه یگان‌های نیروی دریایی بریتانیا در آب‌های خلیج فارس حضور پررنگ‌تر و مستمر خواهند داشت.
براساس این توافق نیروی دریایی بریتانیا پایگاه نظامی خود در بندر مینا سلیمان بحرین را توسعه خواهد داد. بنا به قرارداد این توسعه “دائمی” خواهد بود.

مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا، با تایید این خبر به رویترز گفت:«این توسعه دائمی خواهد بود و به نیروهای نظامی بریتانیا و به‌ویژه نیروی دریایی این امکان را می‌دهد که در صورت لزوم کشتی‌های بیشتری را به آب‌های خلیج فارس گسیل دارند تا امنیت در منطقه را تامین و حفظ کنند.»

مایکل فالون همچنین تاکید کرد:«بار دیگر برای مدتی بسیار طولانی در خلیج فارس حضور مستمر خواهیم داشت.»

نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا نیز در همین منطقه حضور نظامی گسترده‌ای دارد.

بر مبنای قرارداد تازه نیروهای نظامی بریتانیا در پایگاه خود می‌توانند تجهیزات برنامه‌ریزی، انبار تجهیزات نظامی و توان اجرای عملیات نظامی داشته باشند.

این قرارداد تازه در شرایطی میان دو کشور منعقد شد که ایالات متحده آمریکا بمباران هدف‌های گروه تروریستی “دولت اسلامی” در عراق را کماکان ادامه می‌دهد. آمریکا از پایگاه نظامی خود در بحرین نیز برای این عملیات استفاده می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *