نخست‌وزیر ترکیه برابری زن و مرد را “مرگبار” می‌داند

احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه معتقد است شواهدی علمی وجود دارد که ثابت می‌کند برابری حقوق زن و مرد خطرناک است. او ادعا کرده که این شواهد در آمار خودکشی در کشورهای مختلف اروپایی نهفته است.

0,,17893019_303,00

دولتمردان ترکیه برابری حقوق زن و مرد را امری اشتباه ارزیابی می‌کنند. رئیس‌جمهور این کشور، رجب طیب اردوغان، معتقد است زن و برابر نیستند، زیرا زنان نمی‌توانند به دلیل “ظرافت‌های” طبیعی خود مانند مردان سخت کار کنند.

اکنون احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه هم وارد بحث برابری حقوق زن و مرد شده است. او در همایشی برای زنان که توسط حزب دولتی “عدالت و توسعه” برگزار شد، بالا بودن آمار خودکشی در کشورهای غربی به ویژه در کشورهای ثروتمند اسکاندیناوی را در ارتباط با برابری حقوق زن و مرد اعلام کرد.

داووداغلو مدعی شد که در این کشورها نوعی “برابری مکانیکی” مخرب حاکم است که در نهایت کشنده است. نخست‌وزیر ترکیه البته برای ادعای تعجب‌برانگیز خود توضیح بیشتری ارائه نکرد.

وبگاه روزنامه آلمانی “دی‌ولت” در گزارشی که از سخنان نخست‌وزیر ترکیه منتشر کرده، خاطر نشان می‌کند که دولتمردان ترکیه تلاش می‌کنند با این سخنان دیدگاه مذهبی و محافظه‌کار خود را به عنوان شواهد علمی مطرح کنند تا جایی برای منتقدان و درخواست تغییر آن باقی نماند.

رهبران دولت آنکارا نیز گرفتار مشکلی مشابه معضل بسیاری از کشورهای اروپایی هستند. در ترکیه نیز مانند اروپا آمار زاد و ولد کاهش یافته است. به نظر می‌رسد دولتمردان ترکیه اکنون در پی تقویت چهره‌ سنتی زن در جامعه هستند.

افزایش آمار خودکشی در ترکیه

آماری که احمد داوداوغلو در مورد میزان خودکشی در کشورهای اروپایی داده، آمار صحیحی نیست. کشورهای اسکاندیناوی به هیچ‌وجه بالاترین آمار خودکشی در جهان را ندارند.

در سوئد و نروژ که به حقوق برابر زن و مرد اهمیت بسیار داده می‌شود‌، آمار خودکشی در مقایسه با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پائین‌ترین حد است.

نکته قابل توجه نیز اینجاست که در ترکیه طی دو دهه اخیر آمار خودکشی افزایش یافته است.

البته آمار خودکشی در ترکیه هنوز پائین‌تر از این آمار در کشورهای ثروتمند اروپایی است، اما بخش قابل توجهی از آن ارتباطی به استقلال زنان ندارد و برعکس به دلیل افزایش فشار بر زنان و تضییع حقوق آن‌ها در ترکیه است.

وبگاه روزنامه “دی‌ولت” خاطر نشان کرده که دلایل فرهنگی ممکن است در میزان آمار خودکشی در یک کشور موثر باشد، همان‌طور که در کشورهای کاتولیک این آمار کمتر از کشورهایی است که اکثریت جمعیت آن پروتستان هستند.

این تفاوت شاید به این دلیل باشد که پیروان کلیسای کاتولیک به نهاد خانواده اهمیت بیشتری می‌د‌هند و آمار جدایی و طلاق کمتر است. در کشورهای مسلمان مانند ترکیه نیز نهاد خانواده پایگاه مستحکم‌تری در جامعه دارد و به نقش مادر نیز اهمیت بیشتری داده می‌شود.

“زنان به وظیفه الهی خود عمل کنند”

از نظر احمد داوداوغلو برابری حقوق زن و مرد “پروژه جوامع بی‌دین است که برای جایگاه خانواده اهمیت کمتری قائل هستند” و این برابری در نهایت موجب افزایش آمار خودکشی می‌شود.

نخست‌وزیر ترکیه از این هم فراتر رفت و هشدار داد که “برابری مکانیکی” حقوق زن و مرد “روابط مکمل یکدیگر در زندگی را نابود می‌کند”.

 

احمد داوداوغلو معتقد است که طبیعت وظیفه مشخصی برای هر جنس تعیین کرده که نبود آن موجب سردرگمی شده ودر نهایت می‌‌تواند به خودکشی منجر شود.

او وظیفه طبیعی زن‌ها را مادر شدن دانست و از زنان خواست با انجام “وظیفه الهی” خود، نسل بشر را زنده نگاه دارند.

او البته به این نکته توجه نکرد که زنانی که به این وظیفه الهی عمل نمی‌کنند در کشورهای مانند ترکیه تا حدی تحت فشار خانواده یا جامعه قرار می‌گیرند که ممکن است دست از ادامه زندگی بکشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *