شیرابه زباله تالاب انزلی را پر کرده است

استانداری گیلان اعلام کرده است ورود شیرابه زباله به تالاب انزلی وضعیت آن را نگران کننده‌تر کرده است.

Anzali-waste-600x346

حجت شعبانپور، معاون امور عمرانی این استانداری گفته است گرچه می‌توان با استقرار زباله سوزها مشکل پسماند استان گیلان را تا حد بسیار زیادی حل کرد، اما در اصل باید با اجرای طرح تفکیک زباله در مبدا و توسط شهروندان مدیریت پسماند در این استان را جدی‌تر انجام داد.

او خواستار جمع آوری نشدن زباله‌های تفکیک‌نشده به عنوان یک اقدام تنبیهی برای شهروندانی شده که با طرح تفکیک زباله همکاری نمی‌کنند.

با این‌حال مشخص نیست اگر  به گفته استانداری گیلان زباله‌های تفکیک نشده از منازل شهروندان جمع آوری نشود، چه عواقب زیست محیطی و بهداشتی دیگری در پی آن ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، طبق برآوردهای استانداری گیلان، روزانه ۲۰۰۰ تن زباله در این استان تولید می‌شود. عدم مدیریت صحیح این حجم از زباله باعث روانه شدن شیرابه بخش مهمی از آن‌ها به درون رودخانه‌ها و تالاب انزلی شده است.

تالاب انزلی از مهمترین تالاب‌های ایران است که به دلیل وضعیت بحرانی آن در فهرست تالاب‌های در معرض خطر کنواسیون یا معاهده رامسر قرار دارد. معاهده رامسر معاهده‌ای است بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌های مهم جهان.

در حال حاضر عوامل زیادی این تالاب را در معرض خطر قرار داده است. ورود حجم زیادی از رسوبات، عمق تالاب انزلی را از ۱۱ متر به تنها یک و نیم متر کاهش داده است.

اما عامل دیگری که این تالاب را به طور جدی تهدید می‌کند ورود پساب‌ها و فاضلاب‌های خانگی و کشاورزی به همراه انواع سموم و کود شیمیایی است. همچنین حجم زیادی از زباله و شیرابه زباله روزانه وارد این تالاب می‌شود.

مشکل زباله در گیلان

وضعیت جمع آوری زباله در استان گیلان به تصریح این استانداری به مرحله نگران‌کننده‌ای رسیده است. معاون استانداری گیلان می‌گوید لازم است هرچه سریع‌تر حداقل چهار  دستگاه زباله سوز برای این استان خریداری شود. اما به گفته شعبانپور «حتی یک ریال» هم برای مدیریت زباله در شهر بزرگی مانند رشت اختصاص نیافته است.

لزوم نصب دستگاه‌های زباله سوز در استان‌های ساحلی به ویژه در گیلان و مازنداران از مدت‌‌ها پیش مورد تصریح قرار گرفته بود اما با وجود این تاکنون این اقدام صورت نگرفته است.

سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید استان‌های ساحلی ایران بیشترین سرانه زباله را نسبت به استان‌های دیگر تولید می‌کنند.

قانون مدیریت پسماند در ایران در سال ۱۳۸۴ تصویب شد، اما با گذشت حدود نه سال از آن تاریخ، هنوز آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون تدوین نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *