سندی از موساد، ادعای نتانیاهو درباره بمب اتم ایران را رد کرد

گاردین نوشت: سخنرانی نتانیاهو در مقابل رهبران جهان در سال ۲۰۱۲، که در آن اعلام کرد ایران تقریبا یک سال تا ساختن بمب اتم فاصله دارد، بر اساس یک سند فوق محرمانۀ موساد توسط سرویس امنیتی خودش، رد شد.

این سند بخشی از گنجینه اسناد سرویس‌های امنیتی است ولو رفتن آن یکی از بزرگ‌ترین موارد درز اطلاعات است. نخست وزیر اسراییل با در دست داشتن نقاشی یک بمب و خط قرمزی که بر بالای آن کشیده شده بود، به سازمان ملل در نیویرک هشدار داد که ایران در سال آینده به بمب اتم دست خواهد یافت و درخواست کرد که از این موضوع جلوگیری شود. ولی در گزارش محرمانه‌ای که چند هفته بعد به آفریقای جنوبی داده شده بود، سازمان اطلاعات اسراییل نتیجه گیری کرده بود که ایران «کارهایی که برای رسیدن به بمب اتمی ضروری است را انجام نمی‌دهد».

1244

این گزارش شکاف عظیم میان اظهارات عمومی مقامات ارشد اسراییل و نتیجه گیری سازمان امنیتشان نشان می‌دهد. این سند را بخش تحقیق الجزیره بدست آورده و با روزنامه گاردین به اشتراک گذاشته است. روزنامه گاردین نیز این سند را تایید می‌کند. بخش بیشتر این سند مربوط به تبادل اطلاعات میان سازمان امنیت آفریقای جنوبی و کشورهایی در سراسر جهان است که با آن‌ها تبادل اطلاعات امنیتی دارد. از دیگر موارد یاد شده در این سند:

– سی آی‌ای تلاش کرده است با حماس ارتباط برقرار کند. علیرغم اینکه ایالات متحده این موضوع را ممنوع کرده بود.

– سازمان امنیت کره جنوبی رهبر گرین پیس (سازمان صلح سبز) را مورد هدف قرار داده بود.

– باراک اوباما رئیس جمهور فلسطین را تهدید کرد که پیشنهاد به رسمیت شناختن فلسطین در سازمان ملل را قبول نخواهد کرد.

– سازمان اطلاعات افریقای جنوبی در قرارداد ۱۰۰ میلیون دلاری بحث برانگیز ماهواره‌ای مشترک از روسیه جاسوسی کرده است. شواهدی از فعالیت نیروهای امنیتی کشور‌هایی مانند ایالات متحده، انگلستان، فرانسه، اردن، امارات، عمان و بسیاری از کشورهای افریقایی در این سند وجود دارد و درز این اطلاعات نشان از اهمیت روز افزون افریقا برای جاسوسی جهانی دارد.

امریکا و دیگر کشور‌های غربی حضور خود را در این قاره مستحکم می‌کنند و چین نفوذ اقتصادی خود را گسترش می‌دهد. یکی از افراد امنیتی فعال در منطقه به گاردین گفت: افریقای جنوبی الدورادوی جاسوسی است. افریقای جنوبی در میان کمپین‌های بین المللی مخفی امریکا، انگلستان و اسراییل که می‌خواهند جلوی گسترش نفوذ ایران را بگیرند، تحریم‌های سختگیرانه و سد کردن برنامه اتمی‌اش گیر افتاده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *