احکام سنگین برای جوانان معترض به اردوغان در ترکیه

حکم محکومیت زندان یک دانشجو به دلیل شرکت در اعتراضات ۲۰۱۳ پارک گزی و “دیکتاتور” خواندن نخست‌وزیر وقت تایید شد. هم‌زمان سه تن دیگر به دلیل “توهین” به رجب طیب اردوغان در توئیتر، دستگیر شدند.

0,,17988963_303,00 (1)

روزنامه‌ی “حریت” چاپ ترکیه گزارش می‌دهد که آیکوتالپ افسر، دانشجوی رشته‌ی مهندسی دانشگاه استانبول، روز جمعه (۱۳ مارس) در شهر کایسری، واقع در آناتولی مرکزی بازداشت شد. این جوان ترک، در بحبوحه‌ی ناآرامی‌ها و اعتراضات پارک گزی در تابستان ۲۰۱۳ به اتهام “دیکتاتور” خواندن رجب طیب اردوغان، نخست وزیر وقت، محکوم شده بود. دادگاه رسیدگی به پرونده‌ی وی در مرحله‌ی دوم، رای محکومیت زندان این دانشجو به مدت ۱۴ ماه را تایید کرد. وکیل آیکوتالپ افسر گفت که قصد دارد به این حکم اعتراض کند.
هم‌زمان، ۳ جوان دیگر به اتهام “توهین” به اردوغان و دیگر مقامات ارشد ترک در توئیتر، در خانه‌های خود بازداشت شدند. رسیدگی به پرونده‌ی این متهمان در روزهای آینده آغاز می‌شود.
آرای محکومیت جوانان معترض
بنا بر گزارش اشپیگل ـ آنلاین، شمار پرونده‌های “توهین به اردوغان” در ماه‌های گذشته افزایش یافته است. وکلای رییس‌جمهور ترکیه، با استناد به “دلایل محکمه‌پسند”، به‌طور برنامه‌ریزی‌شده علیه دانشجویان و روزنامه‌نگاران مخالف سیاست‌های دولت پرونده تشکیل می‌دهند.
در این میان شمار متهمانی که زیر ۱۸ سال دارند، رو به افزایش است: هفته‌ی گذشته دادگاهی در شهر کنیا، واقع در آناتولی مرکزی، به محکومیت یک جوان ۱۶ ساله رای داد. پیش از آن، یک نوجوان ۱۳ ساله مورد بازجویی قرار گرفت و یک جوان ۱۷ ساله، به مجازات تعلیقی محکوم شد.
هم‌‌چنین، جوان ۱۷ ساله‌ای به نام مصطفی علی ت. که در ازمیر زندگی می‌کند، در دسامبر ۲۰۱۴ به اتهام “شرکت در اعتراضات غیرقانونی و سرپیچی از قانون” به ۳ ماه و ۱۰ روز زندان محکوم شد. این جوان، در جریان تظاهرات پارک گزی از ناحیه‌ی سر مجروح شده بود.
در این همایش‌های اعتراضی، جوان ۱۵ ساله‌ای به نام برکین الوان نیز بر اثر برخورد فشنگ گاز اشک‌آور به نقطه‌ی حساسی در سر، جان خود را از دست داد. برکین به مدت ۲۶۹ روز در بیمارستان در حالت اغما به سر می‌برد. در پی انتشار خبر مرگ الوان، هزاران تن در شهرهای ترکیه علیه رجب طیب اردوغان تظاهرات به راه انداختند و وی را “قاتل” خواندند. اردوغان در واکنش به اعتراض​ها، برکین الوان را “تروریست” نامید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *