سیاست منطقه‌ای ایران و سودی که فرانسه می‌برد

جایگاه ایران و سیاست‌های منطقه‌ای آن، برای رییس جمهور فرانسه ارمغان‌های اعراب خلیج فارس را به بار آورده است.
به گزارش سازمان جوانان حزب پان ایرانیست به نقل از رویترز، سرسختی فرانسه در مذاکرات با ایران و تجزیه تحلیل مشابهی که درباره بحران منطقه‌ای به کشورهای عرب منطقه ارایه داده است، باعث محکم شدن رابطه‌های جدیدی در خاورمیانه شده است که با سفر هفته آینده فرانسوا اولاند برای شرکت در نشست سران منطقه استوار‌تر خواهد شد.
این روابط که فرانسه از ابتدای بر سر کار آمدن اولاند در سال ۲۰۱۲ به دنبال به ثمر رساندن آن‌ها بود، روز پنجشنبه زمانی که قطر برای خرید جنگنده‌های رافال موافقت کرد پررنگ شدند و قرار دادی به ارزش ۷ میلیارد دلار امضا خواهد شد.
اولاند روز ۴ می‌(۱۴ اردیبهشت) برای امضای قرار داد به دوحه سفر خواهد کرد و پس از آن به ریاض خواهد رفت تا به دعوت پادشاه سلمان در نشست شورای همکاری خلیج فارس شرکت کند، دعوتی که اولاند را اولین رهبر غربی‌ای خواهد کرد که در این نشست شرکت کرده است و در کنار خبر دخالت‌های عربستان در یمن در بالا‌ترین اخبار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.
یک دیپلمات بلند پایه فرانسوی گفت: «این موضوع برای ما مهم است چرا که قدردانی کشورهای خلیج فارس از انتخاب‌های استراتژیک ما درباره ایران، سوریه و جنگ بر علیه داعش را نشان می‌دهد. ما نشان داده‌ایم که شریک قابل اعتمادی هستیم که از زیر بار مسئولیت‌های خود در منطقه شانه خالی نخواهد کرد».
فرانسه، کشوری در شورای امنیت سازمان ملل و دارای امتیاز وتو، برای هرگونه توافقی درباره ایران که منجر به کاهش تحریم‌ها در مقابل نظارت و جلوگیری از برنامه اتمی ایران می‌شود بر موضعی بسیار سختگیرانه پافشاری کرده است.
این کشور همچنین امریکا را دو سال پیش درباره اجرا نشدن تصمیمش برای بمباران کردن سوریه سرزنش کرد. تصمیمی که باعث خشم کشورهای سنی خلیج فارس شد.
فرانسه عضوی از ائتلاف به رهبری امریکا بر علیه داعش است، هزاران نیرو در افریقای جنوبی دارد که درحال جنگیدن با گروه‌های مرتبط با القاعده هستند و یک پایگاه نیروی دریایی در امارات متحده عربی دارد.
دیدار اولاند ۱۰ روز پیش از سفر سران عرب خلیج فارس به امریکا خواهد بود که برای نشستی با باراک اوباما عازم آن کشور می‌شوند.
فرانسیس هیزبورگ یکی از مقامات سابق وزارت دفاع فرانسه گفت: «فرانسه شهرت دارد به اینکه در مذاکرات با ایران از امریکا سختگیر‌تر است و این موضوع تنها می‌تواند سعودی‌ها را خشنود کند». وی افزود: «فرانسه نشان داد که هدفی منطقه‌ای دارد و ظرفیتی برای اینکه هر زمان و مکانی که احساس کند ضروری است وارد عمل شود. البته این موضوع برای راندن امریکا به کنار نبود بلکه برای یاد آوری به واشنگتن بود که در جهان تنها نیست».
سال گذشته پاریس قراردادهای نظامی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در منطقه بست. نشست ریاض به دنبال گفتگو‌های چند جانبه دیگری میان کشورهای مختلف برای روابط اقتصادی خواهد بود.
اریک تراپیر، مسئول اجرایی شرکت سازنده جنگنده‌های رافال، گفت: «امریکایی‌ها رقبایی با پشتکار فراوان هستند و دیپلوماسی خوبی دارند ولی فرانسه دیپلوماسی دیگری را پیشنهاد می‌کند. کشور ما منافع استراتژیک نزدیکی با کشورهای دیگر دارد و با تولید جنگنده‌های خوب نیز این روابط می‌تواند وجود داشته باشد و بخت یارمان خواهد شد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *