تخفیف ۳۳ درصدی «سوخت» و ۵۰ درصدی «خدمات بندری» برای ترانزیت بین‌المللی کالا از چابهار به افغانستان

دولت ایران به منظور رونق تجارت از طریق بندر چابهار به افغانستان، تسهیلات ویژه‌ای از جمله تخفیف ۳۳ درصدی قیمت سوخت، ۵۰ درصدی برای تعرفه‌های بندری و اجازه ورود کامیون‌های افغانستانی به خاک ایران را صادر کرده است.

13930904000234_PhotoA

تخفیف 50 درصدی تعرفه‌های مختلف کالا از چابهار به افغانستان

در این ابلاغیه آمده است: با توجه به تصمیم‌های اتخاذ شده برای تشویق شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی و تجار ایرانی، کلیه محموله‌های ترانزیتی که از طریق بندر چابهار به افغانستان منتقل شوند، شامل تخفیف 33 درصدی مابه التفاوت سوخت دریافتی و تخفیف 50 درصدی برای تعرفه‌های عوارض بندری، تخلیه و بارگیری و غیره می‌شوند.

ورود بدون محدودیت کامیون از افغانستان به چابهار

همچنین در این بخشنامه تأکید شده است که شرایط ورود موقت کامیون‌های تاجران افغانستانی نیز بدون هیچگونه محدودیتی فراهم خواهد شد.

این تسهیلات برای رونق گرفتن تجارت بین ایران و افغانستان از طریق بندر چابهار در نظر گرفته شده است.

در سفر اخیر رئیس جمهور افغانستان به ایران ایجاد تسهیلات برای رونق ترانزیت به افغانستان از طریق بندر چابهار از محورهای مذاکرات بود.

افغانستان که کشوری محصور به خشکی است، برای دستیابی به آب‌های آزاد نیاز به همسایگان شرقی و غربی خود دارد. تلاش افغانستان برای رونق تجارت این کشور از طریق بندر چابهار از سال‌ها پیش آغاز شد.

از سویی هند نیز برای استفاده از این بندر به منظور ترانزیت کالا به افغانستان و آسیای مرکزی برنامه‌های دراز مدت تدارک دیده است. به تازگی دهلی و تهران قراردادی امضا کردند که بر اساس آن هند 400 میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه‌گذاری می‌کند.

تلاش سه جانبه افغانستان، ایران و هند پس از سال‌ها به ثمر نشست و اکنون زمان برداشتن گام‌های عملی فرا رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *