بحرین خواستار استقرار نیروی زمینی در یمن شد

خالد بن احمدالخلیفه٬ وزیر امور خارجه بحرین٬ در گفت‌وگویی با روزنامه فیگارو چاپ پنج‌شنبه، ۱۹ شهریور اعلام کرد برای رفع نفوذ ایران در یمن به حملات زمینی نیاز است.

download (2)

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ احمدالخلیفه به فیگارو گفت: «ما باید برای اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ سازمان ملل متحد و بازگشت فرد دارای مشروعیت به قدرت حضور زمینی داشته باشیم.»

بحرین بخشی از ائتلاف کشورهای عربی است. این ائتلاف به بهانه بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی٬ رئیس‌جمهور یمن است که هم‌اکنون در عربستان سعودی در تبعید به سر می‌برد، حملات نظامی شدیدی را در یمن انجام داده است. نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از ششم فروردین ماه حملات هوایی خود به مواضع گروه «انصارالله» به رهبری سران طایفه حوثی را آغاز کرده‌اند. آن‌ها ایران را متهم می‌کنند که از شورشیان حوثی پشتیبانی نظامی می‌کند و به این دلیل حریم هوایی و نیز مرزهای آبی یمن را تحت نظارت و کنترل خود گرفته‌اند.

روز جمعه هفته گذشته نیز در حملات موشکی حوثیان ۴۵ تن از سربازان اماراتی٬ ۱۰ تن از سربازان سعودی و پنج تن از محافظان مرزی بحرین کشته شدند.

وزیر امور خارجه بحرین در گفت وگو با فیگارو از ضرورت اعزام نیروهای زمینی سخن گفت و بیان کرد: «ما نمی‌توانیم اینطور ادامه دهیم و تحت حملات موشکی قرار بگیریم.»

او همچنین اذعان کرد که در حملات هوایی ائتلاف هم «قربانیان غیرنظامی» وجود داشته‌اند. بر همین اساس گفت که نیاز به رویکری جدید در رویارویی با حوثیان که تا کنون جان بیش از چهار هزار و ۵۰۰ نفر را گرفته است وجود دارد.

پس از حملات حوثیان در روز جمعه، کشورهای عضو ائتلاف هزاران نیروی کمکی شدیدا مسلح را به یمن اعزام کرده‌اند. یک مقام قطر روز سه‌شنبه اعلام کرد دوحه هزار نیروی آماده برای جنگ را به یمن اعزام کرده است. حدود هزار سرباز سعودی هم پیشاپیش به استان مارب در شرق پایتخت یمن رسیده‌اند.

بر اساس ارزیابی‌های آندریاس کریگ، یک مشاور نظامی قطر که در لندن ساکن است، در هفته گذشته در مجموع اندکی بیش از پنج هزار نفر از نیروهای زمینی ائتلاف در یمن بوده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *