۵۰ هکتار از پارک ملی گلستان به دست شکارچیان در آتش سوخت

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست گلستان با بیان اینکه آتش‌سوزی اخیر پارک ملی گلستان عمدی بوده و از طرف شکارچیان رخ داده است، گفت: تاکنون۵۰ هکتار از پارک ملی گلستان در آتش سوخته است.

اسماعیل مهاجر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با آتش‌سوزی پارک ملی گلستان گفت: حدود ۵۰ هکتار از پارک ملی گلستان دچار حریق شده است که بیشتر این آتش‌سوزی مربوط به بخش مرتعی و قسمت کمتری در مناطق جنگلی رخ داده است.

وی ادامه داد: درختانی که در این آتش‌سوزی آسیب دیده‌اند؛ شامل درختان بلوط، ارس، درختچه آلوچه، زرشک، گلابی وحشی و… می‌شوند که برخی دچار آسیب دیدگی سطحی و برخی دچار آسیب دیدگی‌های عمیق شده‌اند، همچنین اراضی مرتعی که بیشتر پوشش گیاهی علفی داشتند نیز کاملا سوخته‌اند.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست گلستان با بیان اینکه آتش‌سوزی در مراتع که ۸۰ درصد مناطق آتش گرفته را تشکیل می‌دهد؛ مهار شده است، افزود: اطفا حریق در مناطق جنگلی همچنان ادامه دارد و در تلاش هستیم که با حضور نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی، جوانان منطقه، مردم محلی و… پایش‌ها و نظارت‌ها را انجام دهیم تا پیش از شروع طوفان، ۲۰ در صد باقی‌مانده نیز اطفا شود تا شاهد افزایش آتش‌سوزی نباشیم.

مهاجر در مورد علت وقوع این آتش‌سوزی اظهار کرد: این آتش‌سوزی به صورت عمدی توسط شکارچیان رخ داده است که یکی از آن‌ها شناسایی شده و از دستگاه قضا در خواست کرده‌ایم که با شدت با این متخلفان برخورد کنند تا بیش از این شاهد چنین حرکت‌های ضد بشری نباشیم.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۴ هر ساله آتش‌سوزی‌های سنگینی در پارک ملی گلستان رخ داده‌است، تصریح کرد: امسال ۳ الی ۴ حریق در سطح وسیع داشتیم، اما حریق‌های کوچک ۱۰ الی ۲۰ مورد رخ داد که با مدیریت‌های به روز شده و ایجاد آتش‌بان به موقع اطفا شد، در همین منطقه دچار اطفا نیز ما  ایستگاه آتش‌بان داشتیم که به موقع متوجه آتش‌سوزی شدند، در غیر این صورت، فاجعه‌ای بسیار بزرگ رخ می‌داد.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست گلستان افزود: امسال حدود ۵۰ هکتار متر مربع از پارک ملی گلستان دچار حریق شده است، اما سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ هکتار از جنگل‌های این پارک ملی به خاکستر تبدیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *