تولید انواع خودرو در ایران حدود ۵۰ درصد کاهش یافت

مطابق تازه‌ترین گزارش وزارت صنعت تولید خودرو در ایران در شهریور ماه نسبت به ماه مشابه سال پیش تقریبا نصف شده است.

صنعت خودروسازی ایران با مشکلات زیادی روبروست و کمک‌های میلیاردی دولت به خودروسازان دردی از این بخش تولیدی درمان نکرده است.

براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت که چهارشنبه، ۱۵ مهر توسط خبرگزاری ایسنا منتشر شده، تولید انواع خودرو در ایران، در شهریور ماه امسال ۶۰ هزار و ۵۳۳ دستگاه بیشتر نبوده است.

در شهریور سال پیش ۱۱۵ هزار و ۴۶۲ دستگاه خودرو در ایران تولید شده بود. این رقم ۴۷ و ۶ دهم درصد بیش از تولید خودروسازان در ماه گذشته بوده است.

گزارش وزارت صنعت حاکی است افت تولید شامل انواع خودرو، به جز انواع «مینی‌بوس و میدل‌باس» می‌شود. تولید این نوع خودروها که تعداد ناچیزی دارند در شهریور امسال به نسبت ماه مشابه سال پیش با ۱۵۰ درصد رشد به ۵۰ دستگاه رسیده است.

کاهش تولید برای انوع سواری ۴۴ درصد، انواع وانت ۶۸ و نیم درصد و برای انواع اتوبوس اندکی بیش از ۵۳ درصد گزارش شده است.

تولید انواع «کامیونت، کامیون و کشنده» نیز در شهریور ماه امسال با ۵۵ و نیم درصد کاهش به نسبت شهریور سال پیش ۸۲۳ دستگاه بیشتر نبوده است.

آمار وزارت صنعت از تولید خودرو در شش ماهه نخست امسال تصویر متفاوتی ارائه می‌کند. در این بازه زمانی تولید انواع سواری با چهار درصد رشد به بیش از ۴۶۰ هزار دستگاه رسیده است.

افزایش بهای رسمی ارز، افزایش قیمت مواد اولیه و کمبود منابع لازم برای تسهیلات دهی به صنایع، فعالیت‌های تولیدی در ایران را با معضل روبرو کرده و به ادامه رکود اقتصادی منجر شده است.

بانک مرکزی طی شش ماه گذشته بهای مبادلاتی هر دلار آمریکا را با ۲۰۰ تومان افزایش به ۲۹۹۶ تومان رسانده است. چهار وزیر یاد شده در نامه به رئیس جمهور این اقدام را عامل افزایش بهای تمام شده محصولات در داخل کشور و کاهش سودآوری شرکت‌ها می‌دانند.

وزیران صنعت، اقتصاد، کار و دفاع خطاب به روحانی تاکید کرده‌اند که «بحران نقدینگی» فعالیت برخی از صنایع از جمله خودروسازی را در آستانه تعطیلی قرار داده و «موجودی انبار محصول خودروسازان به متجاوز از ۱۰۰.۰۰۰ خودرو» رسیده است.

اشاره به خودروهای مانده در انبار، بیش از آنکه گواه کاهش تولید باشد می‌تواند نشانه‌ی تاثیر کمپین نخریدن خودرو صفر، یا بیانگر کاهش قدرت خرید شهروندان باشد.

از سوی دیگر نویسندگان نامه می‌گویند توافق هسته‌ای گرچه پیامدهای مثبتی داشته، انتظار کاهش قیمت کالاها را نزد شهروندان دامن زده و همین امر منجر به کاهش تقاضا شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *