رتبه دهم ایران در «شاخص فلاکت»

بر اساس رده‌بندی جهانی «شاخص فلاکت» -که به مجموع دو نرخ‌ تورم و بیکاری و بیکاری اطلاق می‌شود- در سال 2014 ونزوئلا در رتبه اول و ایران در رتبه دهم کشورهای نابه‌سامان اقتصاد جهان قرار دارد.

بیزینس اینسایدر، لیست 18 کشور فلاکت زده را بر اساس آمار  سال 2014 موجود در «دفتر حقایق» سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا منتشر کرده است. در این فهرست، برخی کشورها با هردو معضل تورم و بیکاری دست و پنجه نرم می کنند در حالی‌که در برخی دیگر نرخ یکی از این شاخص‌ها به صورت نامتقارنی از دیگری بیشتر بوده است. البته برخی کشورها نیز به‌دلیل نبود اطلاعات یا به روز نبودن آمارشان از این لیست خارج شده اند.

این آمار در حالی منتشر شده است که صندوق بین المللی پول نیز روز دوشنبه، ۱۳ مهرماه، در گزارشی اعلام کرد که رشد اقتصادی ایران در سال جاری بسته به این که چه زمانی تحریم‌ها علیه ایران لغو شود، چیزی حدود منفی نیم درصد تا نیم درصد خواهد بود.

در همین حال حسن روحانی، رییس دولت یازدهم که وعده‌های بسیاری را پیرامون بهبود شرایط اقتصادی کشور و رفع بحران رکودِ تورمی داده بود، روز شنبه، ۱۸ مهر، با اظهار این‌ که دولت و بخش‌های تولیدی با مشکل روبه‌رو هستند گفت که اقتصاد ایران ممکن است اقتصاد ایران دچار رکود بیشتری شود.

وی افزوده است:  «البته شرایط ما به نحوی است که امکان بازگشتن رکود را داریم که باید حواس‌مان جمع باشد و باید تلاش‌های فراوانی انجام بگیرد و مشکلات تولید را حل و فصل کنیم.»

رییس دولت یازدهم که بزرگترین افتخار خود را انجام توافق هسته‌ای با غرب ارزیابی می کند، ادامه داد: «ما زمان کوتاه‌تری را بین انجام توافق تا اجرایی شدن توافق پیش‌بینی می‌کردیم که فاصله و دوران این اقدام طولانی شده و اینها عامل بروز رکود بیشتر در کشور خواهد بود.»

هشدار حسن روحانی در مورد بازگشتن رکود چند روز پس از آن بیان می‌شود که وزیران اقتصاد، کار، صنعت و دفاع دولت وی در نامه‌ای مشترک خطاب به آقای روحانی خواستار اخذ تصمیمی فوری برای جلوگیری از تبدیل رکود اقتصادی به «بحران» شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *