‌تالاب انزلی، تالابی ‌در حال مرگ

استاندار گیلان با اشاره به اهمیت احیای تالاب انزلی گفت: تالاب انزلی به عنوان یکی از تالاب‌های بین‌المللی قدیمی در حال مرگ بوده و عمق آب آن از 11 متر به 1.5 متر کاهش پیدا کرده است.

download

استاندار گیلان با اشاره به جمعیت 2.5 میلیون نفری گیلان، افزود: سالانه 2.5 میلیون تن محصولات کشاورزی در گیلان تولید می‌شود.

تالاب انزلی که از ویژگیهای منحصر به فردی از جهت زیست محیطی، سیاحتی و اقتصادی برخوردار است یکی از بزرگترین تالابهای دنیاست که بواسطه ورود زباله‌های خانگی و آلاینده‌های صنعتی، به گفته فعالان محیط زیست با نابودی فاصله چندانی ندارد.

تالاب انزلی در ضلع جنوبی و غربی شهر بندر انزلی در ۳۲درجه و۲۸ دقیقه عرض شمالی و ۴۹درجه و ۲۵دقیقه طول شرقی واقع شده و از شمال به دریای خزر، از شرق به روستای پیر بازار، از غرب به کپورچال و آبکنار و از طرف جنوب به صومعه سرا و قسمتی از شهرستان رشت محدود می‌شود.

از رودخانه‌هایی که به این تالاب وارد می‌شوند می‌توان به ماسوله روخان، قلعه رودخان، پسیخان، پیربازار و شیجان رود را نام برد. این تالاب که یکی از بزرگ‌ترین تالابهای دنیاست درکنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و جزایر متعددی در داخل آن موجود است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از قلم گوده بزرگ و کوچک و میان پشته.

متاسفانه در سالیان اخیر با ورود زباله‌های خانگی و آلایندگی‌ها به تالاب بین المللی انزلی که آبروی تالاب‌های ایران محسوب می‌شود، این نعمت خدادادی در وضعیت بحرانی قرار گرفته و با نابودی فاصله کوتاهی دارد به گونه‌ای که مدتهاست فعالان محیط زیست در خصوص آن تذکر می‌دهند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *