درخواست رسمی جمهوری‌اسلامی از تلگرام برای ایجاد امکان جاسوسی از کاربران ایرانی

پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام روز گذشته در توییتر خود اعلام کرد جمهوری اسلامی درخواست ایجاد امکان جاسوسی و نفوذ به حریم خصوصی شهروندان را به این شرکت داده بوده و این در خواست از سوی تلگرام رد شده است.

12108778_10206422229048909_7614049397019978894_n

همزمان سایت «گرداب» وابسته به سازمان بررسی جرایم سازمان‌یافته، نسبت به نحوه استفاده کاربران از تلگرام هشدار داد: «تعدادی از سایت‌های معاند نیز، اقدام به راه‌اندازی کانال در تلگرام کرده‌اند. اقدامی که می‌توان آن را در راستای پروژه نفوذ دشمن نیز ارزیابی کرد.»

این سایت در ادامه هشدار خود نسبت به فعالیت‌های مختلف روی تلگرام آورده است:

«عده‌ای که به صورت فردی و یا سازماندهی شده در پی نشر محتوای خاص بر روی گوشی های مردم هستند. محتوایی که به نظر می‌رسد با همه بندهای فهرست مصادیق محتوای مجرمانه (موضوع ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه‌ای)، قابل تطبیق است:

الف) محتوا علیه عفت و اخلاق عمومی

ب) محتوا علیه مقدسات اسلامی

ج) محتوا علیه امنیت و آسایش عمومی

د) محتوا علیه مقامات و نهادهای دولتی و عمومی

ه) محتوای که برای ارتکاب جرایم رایانه ای به کار می رود ( محتوا مرتبط با جرایم رایانه ای )

و) محتوای که تحریک ، ترغیب ، یا دعوت به ارتکاب جرم می کند ( محتوای مرتبط با سایر جرایم )

ز) محتوا مجرمانه مربوط به امور سمعی و بصری و مالکیت معنوی

ح) محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات مجلس شورای اسلامی

ط) محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری»

گرداب همچنین با مجرمانه خواندن کار سایت‌های فیلتر شده، حساسیت خود را نسبت به انتشار محتوای این سایت‌ها از طریق تلگرام بیان کرده است: «سوای از کاربرانی که به گوشه‌ای از اقدامات مجرمانه آنها در بالا اشاره شد، تعدادی از سایت‌های معاند نیز، اقدام به راه‌اندازی کانال در تلگرام کرده‌اند. اقدامی که می‌توان آن را در راستای پروژه نفوذ دشمن نیز ارزیابی کرد. فهم اینکه این سایت‌ها به چه دلیلی فیلتر شده‌اند، چندان دشوار نیست. کافی است به محتوای آنها نگاهی انداخت. محتوایی که می‌توان گفت با هر یک از بندهای فوق، قابل تطبیق است. اینک استفاده از بستر تلگرام برای انتشار محتوای مجرمانه موجب نگرانی سایر کاربران شده است. چرا که با تداوم وضع موجود، احتمال آن وجود دارد که دود بی فرهنگی این عده، به چشم همه کاربران برود.»

در پایان سایت گرداب هشدار می‌دهد: «گرداب ضمن هشدار جدی به این کاربران (به ویژه کسانی که به صورت سازماندهی‌شده این اقدامات را انجام می‌دهند) به مسئولان وزارت ارتباطات پیشنهاد می‌کند برای این موضوع نیز چاره‌ای بیندیشند و موضوع را به گونه‌ای با مدیران نرم‌افزار مذکور حل و فصل نمایند.»

نکته جالب اینجاست در حالی پیکان محدود کردن اطلاع رسانی و گردش آزادانه اطلاعات در ایران به سوی تلگرام نشانه رفته که بسیاری از رسانه‌های دولتی و وابسته به نهادهای امنیتی در ایران در هفته‌های گذشته با راه‌اندازی کانال تلگرام، به اطلاع رسانی در این شبکه پرداخته‌اند و آن را در سایت های خود تبلیغ می‌کنند.

گفتنی است در روزهای گذشته برنامه تلگرام در ایران با مشکلات ترافیکی روبرو شده است و بسیاری از کاربران برای استفاده از این برنامه دچار مشکل هستند.

از سوی دیگر برخی فعالان حوزه امنیت شبکه اعلام کرده‌اند، بیش از یک میلیون کاربر ایرانی از نسخه دستکاری شده تلگرام که کافه‌بازار عرضه کرده است استفاده می‌کنند که امنیت کاربران را به شدت کاهش می دهند. توصیه می شود برای حفظ ‫‏امنیت و حریم خصوصی، نه تلگرام و نه هیچ برنامه دیگری را از کافه‌بازار دانلود نشود و کاربران از طریق google play برنامه‌های مورد نظر خود را دانلود کنند.

حال آنکه برخی از کاربران شبکه های اجتماعی با استفاده از هشتگ ‫#‏درخواست_پاسخگویی_واعظی خواستار پاسخگویی وزارت ارتباطات دولت یازدهم پیرامون این خبر و بحث حفظ حریم خصوصی کاربران هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *