سیستان‌ و‌ بلوچستان دروازه تمدن «ایرانشهر»

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ما در این وزارتخانه مکان‌محور نیستیم، بلکه شهروند محوریم، گفت: سیستان را جایی می‌بینم که اندیشه «ایرانشهری» در آن متبلور است.
به گزارش سازمان جوانان پان‌ایرانیست به نقل از خبرگزاری مهر، عباس آخوندی در ششمین نشست «ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیاء، بهسازی و نوسازی شهری» با موضوع ویژه رسیدگی به بافت‌های آسیب‌دیده و ناکارآمد شهری و همچنین معضل حاشیه‌نشینی در استان سیستان و بلوچستان، گفت: سیستان و بلوچستان استان بسیار مهمی از همه جهات است؛ از گزارش‌هایی که ارائه شد تجربه‌های ارزشمندی آموختیم؛ ما به عنوان اعضای ستاد ملی بازآفرینی موظفیم به کارآیی تصمیمات اخذ شده در جهت ارتقای کیفیت زندگی شهری در این استان کمک کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان یکی از منابع بنیادین میراث ایرانی چه در حوزه فرهنگی و معنوی و چه در حوزه مادی و کالبدی است، اظهار کرد: من خودم سیستان را جایی می‌بینم که اندیشه «ایرانشهری» در آن متبلور است؛ آنجا کانون اندیشه ایرانشهر و زابل دروازه مهم این اندیشه و به خصوص مفهوم تمدن خراسان بزرگ است و جایگاه ارزشمندی دارند.
وی با بیان اینکه زاهدان نقطه کانونی مهم تمدنی به سمت شبه‌قاره هند و از چابهار به سمت سواحل جنوبی دریای عمان و از زابل به سمت خراسان بزرگ و آسیای میانه هستند که کانون تمدنی فوق‌العاده‌ای را تشکیل می‌دهند ادامه داد: مرزهای فرهنگی تمدن ایرانشهری بسیار بزرگ‌تر از مرزهای جغرافیایی است و سیستان و بلوچستان نیز میراث فرهنگی و معنوی عجیبی را در خود جای داده است.
رئیس ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری تاکید کرد: تمدن ایرانشهری تنها جنبه فرهنگی ندارد و از جنبه‌های تجاری نیز حائز اهمیت است. سیستان و بلوچستان نیز همین‌گونه است و زاهدان، زابل و چابهار دروازه‌های تجاری ایران به سمت همسایه‌های شمال شرق، شرق، جنوب شرق و جنوبی ایران به شمار می‌روند؛ هرچه به این استان توجه بیشتری شود هم از نظر فرهنگی هم از نظر امنیتی و هم از نظر اقتصادی به یکپارچگی بیشتر ایران می‌انجامد.
وی با بیان اینکه مفهوم ایرانشهر همین نگاه یکپارچه و دیدگاه تمدنی است، اظهار کرد: نمی‌خواهیم مرزهای سختی میان حوزه تمدنی عمان، پاکستان، شبه‌قاره هند و افغانستان بکشیم و باید این حوزه تمدنی را به سمت تجارت و درآمدزایی سوق دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *