اردوغان: «اجازه نمی‌دهیم کردها شمال سوریه را تصرف کنند»

اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و از حامیان تروریست‌ها در منطقه، روز شنبه ۲۴ اکتبر گفت که کردها در تلاشند تا کنترل شمال سوریه را در دست بگیرند و آنکارا اجازه نمی‌دهد این اتفاق بیفتد. او همچنین از ولادیمیر پوتین به دلیل دعوتش از بشار اسد به شدت انتقاد کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه ۲۴ اکتبر (۲ آبان) در سخنرانی‌ای که در جنوب ترکیه داشت گفت کردها قصد دارند کنترل شمال سوریه را در دست بگیرند اما آنکارا اجازه نخواهد داد این اتفاق روی دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اردوغان الحاق شهر تل ابیض در شمال سوریه به منطقه خودمختار کردها را محکوم کرده و گفت: «چیزی که آنها (کردها) می‌خواهند، به دست گرفتن کنترل شمال سوریه به طور کامل است. ما تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهیم داد که شمال سوریه قربانی فریبکاری آنها شود چرا که این به منزله یک تهدید برای ما خواهد بود و غیرممکن است که ترکیه به این تهدید “آری” بگوید.»

تل ابیض در شمال سوریه و در مرز ترکیه قرار دارد و در ماه ژوئن توسط “یگان‌های مدافع خلق کرد” (YPG) با پشتیبانی حملات هوایی ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا، از اشغال تروریست‌های “حکومت اسلامی” درآمد.
هفته گذشته یکی از رهبران محلی کرد در سوریه اعلام کرد که این منطقه به اقلیم خودمختار کردها افزوده شده است.

کردهای سوریه در جریان جنگ داخلی این کشور از سال ۲۰۱۱ سه منطقه در شمال سوریه را تحت اختیار گرفتند که به آنها “کانتون” یا منطقه خودمختار می‌گویند. کردها البته این موضوع را که می‌خواهند در این منطقه حکومت خود را برقرار کنند تکذیب می‌کنند.
ترکیه همواره نسبت به گسترش مناطق تحت نفوذ کردها در سوریه هشدار داده زیرا نگران است خواست جدایی‌طلبی به کردهای این کشور نیز سرایت کند.

در سه دهه گذشته آنکارا در حال نبرد با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) است که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده‌اند.
ترکیه حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه (PYD) را متهم به اعمال نفوذ و چپ‌روی در پ‌ک‌ک می‌کند.

حزب اتحاد دموکراتیک سوریه با کمک آمریکا در حال مقابله با نیروهای داعش در شمال سوریه است. بازوی مسلح این حزب سیاسی همان “یگان‌های مدافع خلق کرد” (YPG) هستند.
اردوغان بدون نام بردن از کشوری خاص، کشورهایی را که از حزب دموکراتیک کردهای سوریه حمایت می‌کنند شدیدا مورد مواخذه قرار داده و می‌گوید آنها به ۱۴۰۰ عضو پ‌ک‌ک پناه داده‌اند.

اوایل ماه میلادی جاری شبه‌نظامیان “یگان‌های مدافع خلق کرد” ائتلافی با گروه‌های کوچک عربی، از جمله با “ارتش آزاد سوریه” تشکیل دادند تا با پشتیبانی حملات هوایی آمریکا در شمال سوریه، با “دولت اسلامی” مقابله کنند.
واشنگتن نیز اعلام کرد که از گروه‌های عربی که با “یگان‌های مدافع خلق کرد” همکاری کنند حمایت مالی و تسلیحاتی خواهد کرد.

انتقاد شدید اردوغان از پوتین
رئیس جمهور ترکیه در ادامه سخنانش ولادیمیر پوتین همتای روس خود را به دلیل دعوت از بشار اسد به شدت مورد انتقاد قرار داد.
سخنان اردوغان از سوی ناظران سیاسی تندترین اظهاراتی شناخته شده که تا کنون از سوی ترکیه علیه روسیه بیان شده است.

هفته گذشته بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به دعوت ولادیمیر پوتین به مسکو رفت.
اردوغان این عمل پوتین را “پهن کردن فرش قرمز برای کسی که خون ۳۷۰ هزار انسان را ریخته است” توصیف کرد.

روسیه از حدود یک ماه پیش حملات هوایی خود علیه مخالفان بشار اسد را آغاز کرده است. بشار اسد به همین دلیل به مسکو رفت تا از پوتین برای حمایتش از “مردم و حکومت سوریه” تشکر کند. در این ملاقات رایزنی‌هایی برای برون‌رفت سیاسی از بحران سوریه صورت گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *