زلزله شدید در افغانستان و پاکستان

زلزله ای شدید ساعت 13:41 امروز 4 آبان به وقت کابل، افغانستان، پاکستان، هند و تاجیکستان را لرزاند. این زلزله در مناطق غربی ایران و بخش هایی از قرقیزستان نیز احساس شده است.

150707155659_afghanistan_new_map_kunar_640x360_f_nocredit

بر اساس اعلام مرکز لرزه نگاری آمریکا، این زمین لرزه در مناطق شمالی پاکستان رخ داده و شدت آن 7.7 ریشتر در پاکستان و در کابل 7.2 ریشتر بوده است. این زمین لرزه در عمق 196 کیلومتری زمین و 82 کیلومتری جنوب شرق «فیض آباد» در دامنه کوه‌های هندوکش رخ داده است.

این زلزله بیش از٢٥٠منزل مسکونی را دراستان بدخشان افغانستان تخریب کرد و بر اثر جابه جا شدن تخته سنگ ها از کوه ها در استان« قندوز» ، شاهراه قندوز – تخار و بدخشان به روی خودروها بسته شد. همچنین این زلزله بیش از ده‌ها خانه را در کابل تخریب کرده و برق و اینترنت برخی مناطق پایتخت قطع شده است.

شدت این زمین لرزه به حدی بوده که موجب وحشت مردم لاهور، پیشاور و اسلام آباد در پاکستان شده است. منابع محلی با بیان اینکه این زمین لرزه به مدت 2 دقیقه به طول انجامیده از شدت بالای خسارت جانی و مالی خبر دادند.

براثر شدت زمین لرزه، شبکه های تلفن همراه در مناطق وسیعی از افغانستان، پاکستان و هندوستان مختل شده است.
این زمین لرزه در تاجیکستان نیز باعث وحشت ساکنان شده است و مردم از خانه ها به بیرون فرار کردند. تاجیک ها عنوان می کنند که چنین زلزله ای را به یاد ندارند.

همچنین این زلزله در مناطقی از غرب ایران، بخش‌هایی از قرقیزستان و ترکمنستان نیز احساس شده است.

میزان خسارات ناشی از این زلزله وسیع ارزیابی می‏‎شود و تا کنون صدها کشته و زحمی در کشورهای پاکستان و افغانستان برجا گذاشته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *