اروپا و آمریکا تحریم‌های روسیه را تمدید می‌کنند

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک نوشته است که سران کشورهای غربی تصمیم به تمدید 6 ماهه تحریم‌های روسیه گرفته‌اند.

به گفته یک دیپلمات ارشد، این تصمیم در حاشیه نشست اخیر سران گروه 20 در شهر آنتالیا ترکیه اتخاذ شده است.

در حالی که رسانه‌های غربی ماه گذشته هم از تصمیم آمریکا و اروپا برای تداوم تحریم‌های روسیه تا دستکم پایان سال 2016 خبر داده بودند، انفجار هواپیمای مسافربری روسیه در صحرای سینا و پس از آن حملات تروریستی در پاریس موجب شد تا گمانه‌زنی‌هایی از احتمال کاهش تحریم‌ها و حرکت غرب به سمت همکاری با مسکو شکل بگیرد.

اما دو روز قبل هم روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت که با وجود این گمانه‌زنی‌ها بروکسل و واشنگتن در مسیر تمدید دوباره تحریم‌های روسیه حرکت می‌کنند.

اولین بار در سال 2014 کشورهای غربی به بهانه مقابله با آنچه مداخله روسیه در امور اوکراین خواندند، تحریم‌هایی را علیه مسکو وضع کردند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که روسیه به کودتای تحت حمایت غرب در کی‌یف واکنش نشان داده و به حمایت از روس‌تبارهای مناطق شرقی اوکراین که از سوی شبه نظامیان و دولت جدید اوکراین در معرض تهدید قرار داشتند، برخاست.

هفته گذشته در روز پایانی نشست گروه 20، گفت‌وگویی کوتاه با حضور «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس،‌ «ماتئو رنتزی» نخست‌وزیر ایتالیا و «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه برگزار شد. به نظر می‌رسد تصمیم به تمدید تحریم‌ها نیز در همین نشست اتخاذ شده است.

دیپلمات مورد استناد رویترز گفته است که سران کشورهای غربی به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به نزدیک بودن انتخابات در مناطق شرقی اوکراین، باید فشار بر مسکو را حفظ کرد.

وی گفته است: «انتخابات در اوکراین، بسیار مهم است. تنها یک بار می‌توان برای آنچه می‌خواهیم با کارت تحریم‌ها بازی کرد. تحریم‌های مالی باید تا زمانی که این وضعیت تلخ پایان نیافته، تداوم یابد.»

تحریم‌های ضد روسی آخرین بار تابستان امسال برای 6 ماه، یعنی تا ژانویه سال جدید میلادی تمدید شد. انتظار می‌رود اعضای اتحادیه اروپا رسما اواسط ماه آینده میلادی در مورد تمدید دوباره تحریم‌ها تصمیم‌گیری کنند. برای تمدید تحریم‌ها، همه 28 عضو باید رأی مثبت بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *