«نکست پرشین استار»، مسابقه‌ای برای توسعه موسیقی پاپ ایرانی، یا برنامه‌ای برای ترویج موسیقی ترکی استانبولی!؟

 

چندی است که شبکه تی وی پرشیا به بهانه ترویج موسیقی ایرانی، مسابقه‌ای با همین نام و نشان در شهر آنتالیا و با حضور شرکت کنندگانی که عمدتا از ایران در ترکیه حضور دارند برگزار می‌کند. هیئت داوری این مسابقه را چهره‌های با سابقه‌ای از موسیقی پاپ ایرانی نظیر آقایان عارف، وارتان آوانسیان، منوچهر چشم آذر، ستار و هنرمندان دیگری تشکیل می‌دهند. متاسفانه در مسابقه امسال شاهد اتفاقات ضد ملی فراوانی هم از سوی گردانندگان هم از سوی شرکت کنندگان بی‌خبر از همه جا، و هم از سوی هیئت داوری بودیم، تصور ما این است که وقوع این اتفاقات از روی بی‌خبری و نا‌آگاهی است.


f2

برخی از شرکت کنندگان تمایل عجیبی دارند که فقط به زبان استانبولی بخوانند و تعجب برانگیز است که با استقبال مجری برنامه و اعضای هیئت داوران که عمری در راه موسیقی پاپ ایرانی خدمت کرده‌اند، نیز مواجه می‌شوند.
پرسش این است که این مسابقه در خدمت موسیقی پاپ ایرانی است؟ یا در خدمت موسیقی پاپ ترکیه؟ به نظر می‌رسد که سردرگمی عجیبی در برنامه ریزی این مسابقه وجود دارد و جا دارد که مسئولان برگزار کننده به آن توجه کنند.
آیا این است سیاست شبکه تی وی پرشیا برای توسعه موسیقی پاپ ایرانی؟ این قبیل برنامه‌ها که در خدمت ترویج فرهنگ ترکیه است!
مجری برنامه با چه منطقی اظهار می‌دارد که «نیازی به زیرنویس کردن ترانه‌های ترکی استانبولی نیست، چون همه استانبولی بلدند»؟
چرا برخی از شرکت کنندگان و خوانندگان اصرار دارند فقط به ترکی استانبولی بخوانند!؟ آیا استانبولی خواندن برای آن‌ها این قدر مهم است که حاضرند خواننده درجه چندم ترکی استانبولی باشند ولی خواننده ایرانی نباشند؟ آیا این به نوعی تحقیر کردن خودشان نیست؟
شرکت کنندگانى که هنوز تفاوت ترک با آذرى و آذربایجانى را نمی‌دانند و به اشتباه (دانسته، یا ندانسته و از روى نا‌آگاهى) خود را ترک می‌خوانند، و اظهار می‌دارند که به ترک بودنشان افتخار می‌کنند، بدانند که با این سخنان و اقداماتشان نه تنها در ایران جایگاهی به دست نمی‌آورند که در ترکیه هم به چشم عناصر درجه چندم بی‌هویت و بی‌شخصیت و مانند وصله‌های زشت و زمخت به آن‌ها نگاه خواهد شد.
هیئت داورانی که عمری در راه موسیقی ایران خدمت کرده‌اند و دستشان مریزاد، چرا اجازه می‌دهند به این راحتی حیثیت ملیشان نزد همگان به بهانه تشویق مشتی عناصر ضد ملی آن هم در درون خاک ترکیه عثمانی بر باد رود.
آیا با این شیوه و با ترویج موسیقی پاپ استانبولی در میان نسل جوان ما و مشروعیت دادن به رواج آن می‌خواهید به پی افکنی موسیقی پاپ ایرانی در آینده یاری رسانید!؟
لازم به تذکر نیست که ما با موسیقی ترکی استانبولی در انواع آن مشکلی نداریم و در نوع خود ارزشمند هم می‌دانیم، بلکه به مشروعیت بخشیدن به ترویج این موسیقی در کشورمان آن هم به بهانه ترویج موسیقی پاپ ایرانی و توسط پیشکسوتان و بزرگان موسیقی ایران که باید مروج موسیقی ایرانی باشند؛ اعتراض داریم.

آقای عارف، آقای چشم آذر؛ به عنوان همشهریان شما از اردبیل و تبریز با شما سخن می‌گوییم،‌‌ همان شهرهایی که غیرت ملی مردمانش را همه می‌شناسند و شاه اسماعیل‌ها را در دامان خود پرورش داده‌اند که سال‌ها با دشمنان این کشور در ستیز بوده‌اند.
اعضای محترم هیئت داوری، بدانید که اقدامات شما از چشم میهن پرستانی که در آینده‌ای نه چندان دور، مجددا دولت ملی را در ایران برقرار خواهند نمود، دور نخواهد ماند، و پا به پای اقدامات و اصلاحات مهم فرهنگی، در زمینه موسیقی ملی و از آن جمله موسیقی پاپ ایرانی گام‌های بسیار مؤثری برداشته خواهد شد.
امیدواریم تا آن زمان پیشینه خود را با لغزش‌های این چنینی از جمله مشروعیت بخشیدن به رواج موسیقی پاپ استانبولی به جای موسیقی پاپ ایرانی مخدوش نکنید.

«وطن پرستان آذربایجانی»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *