نگرانی‌مسئولین‌از‌برگزاری‌مسابقه تیم‌ملی فوتبال‌در تاسوعا

مسابقه فوتبال بین دو تیم ملی فوتبال ایران و کره جنوبی (‌سه شنبه 20 مهرماه 1395) با غروب تاسوعا یا شب عاشورا همزمان شده است و ظاهرا مشکلات زیادی به وجود آورده است و نگرانی هایی در بین مسئولان به وجود آورده است. نگرانی پیروزی ایران و شادی مردم!
راهکارهای مختلف از جمله تغییر زمان و عدم بازی و … بررسی شد تا در نهایت آقایان مسوول به این نتیجه رسیدند رسیده اند که در ورزشگاه مراسم سوگواری برگزار شود و زیر بار جریمه فیفا یا کنفدراسیون فوتبال آسیا هم برویم چون در مسابقه ورزشی نباید به تبلیغ مذهبی پرداخت.
کار به جایی رسیده که برخی از امامان جمعه در خطبه ها به این موضوع پرداخته اند و به عنوان نمونه امام جمعه شهرستان نهاوند گفته است:

«برگزاری مسابقات فوتبال در شب عاشورا دهن کجی به شئون اسلام و انقلاب و نظام است. با این اقدام بسیاری از جوانان از عزاداری باز می مانند. این اقدام نیات پشت پرده فیفا را نشان می دهد که متأثر از استکبار جهانی است. این خلاف سیاست نظام و انقلاب و اسلام است چرا که در هر دو صورت برد و باخت، اقدامات و حرکاتی صورت می گیرد که موجب بی احترامی به امام حسین‌ع می شود… اگر با توجه به اعمال نفوذ فیفا موفق به لغو این دیدار نشدیم هیأت های عزاداری تهران باید با ورود شایسته به ورزشگاه آزادی و به کارگیری نمادها و فرهنگ عاشورایی جوابی دندان شکن به همه کسانی بدهند که با شئون اسلام مخالفت کرده اند.»

درباره این ماجرا و مواضعی از این دست چند نکته را می توان یادآور شد:

1- منتقدین دقیقا از چع کسی انتقاد می کنند؟ مگر زمان برنامه را وزیر ورزش یا رییس فدراسیون فوتبال ایران تعیین کرده اند؟ مگر بازی لیگ برتر را روز تاسوعا و عاشورا گذاشته اند؟ فیفا هم که اصلا با تقویم هجری قمری کاری ندارد تا بخواهد توطئه کند.

اگر هم از فیفا انتقاد می کنند آیا اساسا رییس فیفا خطبه های نماز جمعه شهرستان نهاوند یا دیگر شهرهای ایران را گوش می کند یا اگر هم برای او ترجمه کنند متوجه موضوع می شود؟

2- اعتقادات دینی امری بیرونی نیست و باید درونی شده باشد هر چند که در نظام دینی جلوه بیرونی هم دارد . اگر درونی شده باشد دیگر چه جای نگرانی و اگر درونی نشده و تنها از بیرون باید حفظ ظاهر کرد آن گاه باید پرسید: پس این همه تبلیغ و صرف بودجه های کلان در این ده ها سال به کجا انجامیده است؟

هر چند که به قاعده نباید جای نگرانی باشد. زیرا علاقه به امام حسین ع و مضامین عاشورایی با روح و جان ایرانیان عجین است و جنبه آیینی هم دارد و مشخص نیست امثال این آقای امام جمعه دقیقا نگران چه هستند؟

3- دلیل اول مخالفت این است که «بسیاری از جوانان از عزاداری باز می مانند.» اما مگر قبل یا حین بازی و حتی پس از آن نمی توان آیین های مربوطه را برگزار کرد؟

دلیل یا نگرانی دیگر: «در هر دو صورت برد و باخت اقدامات و حرکاتی صورت می گیرد که موجی بی احترامی به امام حسین‌ع می شود.»

اولا ایشان و همفکران مشارالیه از کجا پیش بینی می کنند که اقدامات و حرکاتی صورت می گیرد که موجب بی احترامی می شود؟

احتمالا منظورشان این است که تماشاگران به رقص و پای می کوبی می پردازند. حال آن که شادی ها پس از برد اتفاق می افتد نه باخت و خدای ناکرده احتمال باخت هم هست که در این حالت اساسا شادی منتفی است و تنها اندوه و پرخاش متصور است./ منبع: عصر ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *