شیما بابایی و داریوش زند از فعالان ملی‌گرای ایران بازداشت شدند

 

شیما بابایی و داریوش زند(آبدار) از فعالان مدنی در ایران، روز پنجشنبه، ۱۲ بهمن‌ماه، در شهر بهبهان بازداشت شدند.

به گزارش کیهان لندن ماموران وزارت اطلاعات با عنوان پستچی به خانه پدری دایوش زند مراجعه و سراغ او را گرفتند. پس از گشودن درِ منزل ماموران اطلاعات به داخل خانه هجوم برده و اقدام به بازداشت داریوش زند و همسرش شیما بابایی کردند.

این دو فعال مدنی در ابتدا به اداره اطلاعات شهر بهبهان منتقل و پس از ساعاتی به شهر اهواز منتقل شدند.

شیما بابایی پیشتر بارها از سوی وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود. این فعال مدنی در ۵ خرداد ۹۵ بازداشت و پس از یک هفته با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد. در بهمن‌ماه سال ۹۵ برای ارائه آخرین دفاعیات به شعبه سوم دادسرای اوین احضار و شش اتهام «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی»، «نشر اکاذیب در فضای مجازی»، «توهین به رهبری»، «توهین به سران»، «ارتباط با بیگانه و رسانه‌های خارج از کشور» به وی تفهیم شد. او در تیرماه ۹۶ پس از مراجعه به دادسرای اوین متوجه می‌شود که حکم زندان تعلیقی برایش صادر شده است اما به دلیل اینکه حکم صادر شده در اختیار او قرار نگرفت متوجه نشد به چه مدت زندان محکوم شده است.

این فعال مدنی همچنین ۲۸ مردادماه ۹۶، در پی احضار به پلیس امنیت تهران همراه با پدرش دکتر ابراهیم بابایی بازداشت و به دادسرا منتقل شده بود. در دادسرای شعبه اوین به اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» تفهیم و به همراه پدرش با قرار کفالت به‌طور موقت آزاد شد.
داریوش زند همسر شیما بابایی نیز اخیرا در تظاهرات سراسری دی‌ماه در شهر تهران بازداشت و پس از ۹ روز با قرار کفالت موقتا تا روز دادگاه از زندان اوین آزاد شد.

این دو فعال مدنی که برای دیدار با خانواده داریوش زند از تهران به بهبهان رفته بودند، روز پنجشنبه در حالی بازداشت شدند که در روز شنبه، هفتم بهمن‌ماه، شعبه ۱۰۹۰ دادگاه ارشاد تهران بدون آنکه احضاریه‌ای برای شیما بابایی، فعال مدنی، ارسال کند اقدام به برگزاری جلسه بررسی اتهامات او کرد.

داریوش زند نیز هفته گذشته در نامه‌ای به حسن روحانی درباره دستگیری خود و نگهداری زندانیان در شرایط غیرانسانی توضیح داده و تاکید کرده بود مردم در تظاهرات خود هیچ سلاح گرم و سرد به همراه نداشتند و جز مطالبات برحق خود چیزی نگفته‌اند اما لباس‌شخصی‌ها و گارد ویژه با گسترش جوّ به شدت امنیتی به هر شکلی که می‌توانستند مردم را سرکوب کردند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *