شاهرگ خوزستان به بزرگترین استخر فاضلاب تبدیل شده است

نماینده مردم آبادان در مجلس با بیان این که شهرهای جنوبی کشور تمام فاضلاب‌های خود را به‌درون رودخانه کارون می‌ریزند، گفت: هم‌اکنون این رودخانه به کانالی برای خروج فاضلاب شهر‌ها تبدیل شده است.

به گزارش  پارس توریسم ، “عبدالله کعبی” در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره میزان ورود فاضلاب استان خوزستان به رودخانه کارون، افزود: حدود ۲۰۰ میلیون مترمربع فاضلاب اعم از شهرهای صنعتی و کشاورزی استان به کارون سرازیر می‌شود، که این امر باعث شده است، رودخانه کارون به بزرگ‌ترین استخر فاضلاب تبدیل شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، با بیان عوامل آلودگی رودخانه کارون، تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین عوامل آلودگی رودخانه کارون ساخت چندین سد بر روی این رودخانه است به‌این‌گونه که وقتی آب این رودخانه به شهر‌های پرجمعیت می‌رسد به یک کانال تبدیل می شود.

وی درباره پالایش طبیعی رودخانه کارون، توضیح داد: رودخانه کارون در صورتی می‌تواند آلودگی‌های خود را پالایش کند که میزان آب ورودی‌اش حدود ۳۰۰ مترمکعب در ثانیه باشد، اما هم‌اکنون میزان آب ورودی این رودخانه حدود یکصد مترمکعب در ثانیه است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، با بیان این که فاضلاب تمام شهر‌های جنوب کشور به درون رودخانه کارون می‌ریزد، یادآور شد: متأسفانه این رودخانه در حال نابودی است، اما مسئولان استانی و کشوری هیچ کاری برای نجات این اثر طبیعی نمی‌کنند.

از مجموع شهرها و روستاهای استان خوزستان شهرهای اهواز، شوشتر، آبادان و خرمشهراز مهم‌ترین منابع آلودگی رودخانه کارون به شمار می‌روند که در میان این کلان‌شهرها، اهواز با توجه به داشتن بیشترین جمعیت شهری و افزایش رو به فزونی این جمعیت، بیشترین سهم آلودگی را به کارون وارد می‌کند.

رودهای کارون و دز، حدود ۶۴۴۷۴ کیلومترمربع وسعت دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *