محمدعلی دادخواه به ۹ سال زندان و ۱۰ سال محرومیت شغلی محکوم شد

محمدعلی دادخواه، وکیل پرونده‌هایی چون دانشجویان امیرکبیر در قضیه کاریکاتورهای موهن، فعالان ملی مذهبی، دراویش گنابادی و یوسف ندرخانی کشیش محکوم به اعدام است. وی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۹ سال زندان، ۱۰ سال محرومیت از وکالت و تدریس، ۵ ضربه شلاق و جزای نقدی محکوم شده است.

هشت سال از محکومیت حبس او تنها به خاطر عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و سخنگویی این کانون بوده است. وی تاکید می‌کند که کانون مدافعان حقوق بشر در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مورد تأیید واقع شده و اساسنامه‌اش نیز تصویب شده اما دادگاه این کانون را مصداق “تبانی و اجتماع جهت براندازی نظام” دانسته است.
محمدعلی دادخواه می‌گوید، عمده اتهامات او پس از عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر متوجه فعالیت‌های او در دفاع از میراث فرهنگی بوده است.

این وکیل دادگستری وکالت پرونده عبور قطار شهری از میدان نقش جهان اصفهان و نیز تخریب آرامگاه کوروش را نیز بر عهده داشته است. وی همچنین تالیفاتی در زمینه مراسم سنتی ایرانی دارد.

محمدعلی دادخواه اتهام واقعی‌اش را تمایلات ملی‌گرایانه خود می‌داند و می‌گوید: «معاون آقای دادستان گفت فعالیت‌های شما همه زمینه‌ی ملی داشته است یا نه؟ کتاب “نوروز و فلسفه‌ی هفت سین” من را آورده بودند، “نگرش و گزارش” را آورده بودند. گفت این‌ها همه صبغه‌ی ملی دارد. گفتم بله، افتخار من است. گفت نه، ملی‌گرایی بدتر از ارتداد است. خب من دیگر پاسخی برای این مسائل به نظرم نرسید که اعلام کنم».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *