آثار تاریخی یکی پس از دیگری نابود می شود.میدان گنجعلی خان کرمان با خاک یکسان شد

کرمان – خبرگزاری مهر: میدان تاریخی گنجعلیخان کرمان که یکی از مهمترین مراکز جذب گردشگر در این شهر محسوب می شود به وسیله دهها لودر در حالی خاک برداری شد که هم اکنون صحن این میدان به تلی از خاک تبدیل شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، بازار کرمان به عنوان یکی از قدیمی ترین بازارهای سنتی ایران قریب هزار سال پیش بنا نهاده شد و درنهایت 420 سال قبل به صورت کنونی توسط استاد سلطان محمد معمار و در زمان حکم رانی گنجعلیخان حاکم دادگستر کرمان بهسازی شد و به صورت کنونی در آمد.

این بازار که یکی از بزرگترین بازارهای سرپوشیده جهان محسوب می شود شامل 11 هزار متر مربع مساحت است که ده ها کاروانسرا، میدان، انبار، حمام، ضرابخانه، مسجد و چهار سو در این مجموعه قرار گرفته اند.

این بنا در زمان حمله آقا محمد خان قاجار به کرمان صدمات جبران ناپذیری دید اما بار دیگر توانست با همت مردم کرمان خود را احیا کند و بدون شک امروز این مجموعه روزگار بدی را سپری می کند.

این میدان تاریخی طولی معادل 101 متر طول و عرضی معادل 50 متر دارد که در اذهان کرمانیان مملو از خاطره و صدای پتک مسگران و عطر زیره است.

اما طی هفته گذشته این میدان تاریخی شهر کرمان شاهد حضور چندین لودر بود که کل کف این مجموعه را زیر رو کردند و هم اکنون میدان گنجعلیخان کرمان به تلی از خاک تبدیل شده است.

برای مشاهده کامل عکسها به اینجا مراجعه نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *