عید فطر خونین در سوریه

فعالان حقوق بشر در سوريه می گویند که در جريان حمله نيروهای حکومت بشار اسد به معترضان در حمص و درعا پس از نماز «عيد فطر» هفت نفر کشته شدند. همزمان کاترین اشتون از رییس جمهور سوریه خواسته است که سریعا به خشونت ها علیه مخالفان پایان دهد.

بر اساس گزارش این فعالان، نيروهای امنيتی روز سه شنبه به روی تظاهرکنندگان در شهر حمص و درعا که پس از نماز عيد فطر انجام شد آتش گشودند که در نتيجه آن دست کم هفت نفر جان خود را از دست دادند. ۹ نفر نيز زخمی شده اند.

شبکه فعالان کميته های هماهنگی در سوريه اعلام کرده است که شش نفر از معترضان در درعا و يک نفر نيز در حمص کشته شدند. يکی از فعالان حقوق بشر گفته است که چهار نفر از کشته شدگان درعا، در روستای «الحرا» و دو نفر ديگر در «اينخيل» جان باخته اند. يکی از کشته شدگان روستای الحرا پسری ۱۳ ساله بوده است.

فعالان حقوق بشر سوريه خبر داده اند که تجمع «گسترده ای» در مسجد العمری شهر درعا شکل گرفت و تظاهرکنندگان به سوی گورستان شهر دست به راهپيمايی زدند.

در روستای «دائل»، کودکان به جای پوشيدن لباس های نو به مناسبت عيد فطر، کفن بر تن داشتند.

گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس حاکی است که مردم سوريه در نخستين روز از تعطيلات سه روز عيد فطر بر سر مزار کشته شدگان اعتراض های پنج ماه گذشته عليه حکومت بشار اسد گردهم آمدند و برای آرامش روح آنها دعا خواندند.

به گفته فعالان حقوق بشر سوريه، ماه رمضان در اين کشور در حالی به پايان رسيد که در تظاهرات روز آخر حداقل ۱۷ تن بر اثر تيراندازی نيروهای امنيتی حکومت اسد کشته شدند.

به گفته فعالان حقوق بشر در سوريه، از زمان آغاز اعتراض های اين کشور در ماه مارس تا کنون بيش از دو هزار و ۲۰۰ نفر کشته شده اند.

نيروهای امنيتی سوريه از آغاز ماه رمضان بر شدت سرکوب های خود افزوده اند، چرا که بسياری از مسلمانان برای نماز جماعت در مساجد گردهم می آمدند و همين مسئله نگرانی حکومت بشار اسد از شکل گيری هسته های تظاهرات را بيشتر می کرد.

شبکه فعالان کميته های هماهنگی در سوريه می گويد که مردم اين کشور برای اعلام همبستگی با خانواده های کشته شدگان و بازداشت شده در حوادث پنج ماه گذشته جشن های عيد فطر امسال را به حداقل رسانده اند.

اين گروه روز سه شنبه در بيانيه ای گفت: «در زمانی که خون شهدا هنوز گرم است هيچ گونه جشنی وجود نخواهد داشت.»

حکومت بشار اسد محدوديت های شديدی عليه رسانه های داخلی و خارجی برای پوشش اخبار مربوط به اعتراض های اين کشور وضع کرده است.

در همین حال، کاترین اشتون، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه از بشار اسد، رییس جمهور سوریه، خواست که هرچه سریعتر سرکوب معترضان در این کشور را متوقف کرده و افراد بازداشتی را آزاد کند.

سخنگوی این مقام اتحادیه اروپا در بیانیه ای گفته است که خانم اشتون «عمیقا نگران ادامه خشونت از سوی رژیم سوریه علیه تظاهرات مسالمت آمیز معترضان، فعالان حقوق بشر و مردم سوریه است.»

بر اساس این بیانیه، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر «سرکوب وحشیانه در سوریه را محکوم کرده است.»

اظهارات خانم اشتون یک روز پس از آن ابراز می شود که کشورهای عضو این اتحادیه با کلیات طرح ممنوعیت واردات نفت از سوریه موافقت کردند. انتظار می رود که این طرح در هفته جاری به تصویب برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *