در پی قطع 300 اصله درخت باغ قلهک شهردار تهران از سفار ت انگلیس شکایت کرد

به گزارش زندگی، باغ قلهک در محله شمیران تهران که وسعتی بیش از 20 هکتار دارد با نقض قوانین شهروندی از سوی سفارت انگلستان مورد تعرض قرار گرفته و 300 اصله درخت این باغ به شکلهای مختلف قطع شده است.

مدیران شهری اما بعد از هماهنگی با وزارت امور خارجه موفق شدند به باغ قلهک وارد شوند و مطالعه ای دقیق تر در مورد تغییرات صورت گرفته در این باغ انجام دهند که در این بازدید به طور عینی خشک شدن 300 اصله درخت ثابت شد، دود ناشی از آتش سوزی درختان باغ از سوی شهروندان تهرانی گزارش شد و بلافاصله پرونده ای برای پیگرد قضایی سفارت انگلستان از سوی شهردار تهران به جریان افتاد.

مهرماه امسال بعد از تهیه گزارشی از این تخلف در باغ قلهک از سوی سفارت انگلستان شکایت شهرداری تهران به دستگاه قضایی ارسال شد که مطابق شکایت و تخلف صورت گرفته مسئولان سفارت به جریمه سنگین نقدی و غرس سه برابر بن درختان قطع شده مطابق ماده 4 قانون اصلاح الایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز شهرها مصوب 1359 شورای انقلاب در همان باغ محکوم می شوند.

با این حال از سال 87 زمزمه هایی مبنی بر قطع درختان در این باغ شنیده شد که بعد از بررسی های بعمل آمده مشخص شد در این باغ تعداد 22 درخت قطع شده که علت خشک شدن و سپس قطع این درختان از سوی مسئولان سفارت انگلیس دلایلی مثل آفت و مشکلات زیستی عنوان شد، اما بررسی های دقیق شهرداری تهران نشان داد، کارگرانی با ملیت افغانی به وسیله ماشینهای دیپلماتیک به درون باغ قلهک که در اختیار سفارت انگلیس است رفت و آمد می کنند.

همچنین مشخص شد مصالح ساختمانی از طریق خودروهایی سفارت انگلستان به درون باغ حمل می شود که بعد از اطلاع از این موضوع شهرداری تهران اقدام به خراب کردن پل ماشین رو جلوی باغ قلهک کرد تا از این اقدام غیر قانونی جلوگیری کند.

این باغ به وسعت بیست هکتار از زمان قاجار به صورت امانت در اختیار دولت بریتانیا قرار داشت که مطابق اسناد تاریخی لزوم پس گرفتن این باغ از سوی برخی فعالان سیاسی و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. با این حال این باغ همیشه محل چالش دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت انگلستان بوده است.

با توجه به اسناد و مدارك موجود، سفارت انگلستان باغ قلهك را از زمان محمدشاه قاجار، تابستانها براي استراحت و تفرج اجاره مي كرده و اين زماني است كه سفارت دولت انگلستان داراي مكان كوچكي در حوالي دروازه حضرت عبدالعظيم حسني(ع) بوده است. در سال 1286هـ ق سفارت انگليس به شمالي ترين نقطه تهران در آن زمان (خيابان فردوسي) منتقل مي شود و اين كشور زميني به مساحت 15جريب را به عنوان سفارت در اختيار مي گيرد كه امروزه نيز محل اصلي سفارت دولت انگليس در ايران است.

با این حال به گفته مسئولان شهری سفارتخانه های خارجی در تهران موظف به رعایت قوانین و مقرارت شهری هستند و این اولین تخلف سفارتخانه های در این ابعاد در تهران بوده است. اگرچه برخی سفارتخانه ها برای فعالیتهای خود و تشخیض ضرورت اقدامات اینچنینی مجوزهایی را از شهرداری تهران اخذ کرده اند اما چنین اتفاقی در سابقه دیپلماتیک کشور با سفارتخانه های خارجی وجود نداشته است.

سال گذشه یکی از سفارتخانه ها برای احداث بنایی در محل سفارتخانه مجبور به قطع درختان بود که با مدیریت شهردای تهران مجبور به پرداخت هزینه انتقال و جانمایی درختان در نقطه دیگری از سفارت شد. یکی از مدیران شهری نیز به خبرنگار ما گفت لندن باید بداند مدتها از زمانی که می توانست هر کاری در تهران انجام دهد ، گذشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *