پيروزي نامزد طرفدار روسيه در قرقيزستان

به گزارش ایراس نخست وزير سابق قرقيزستان با كسب اكثريت آرا به عنوان رئيس جمهوري جديد اين كشور انتخاب شد. به گزارش مهر به نقل از نيويورك تايمز؛ انتخابات رياست جمهوري قرقيزستان با پيروزي “الماس بيك آتامبايف” به پايان رسيد. نخست وزير سابق قرقيزستان در اين انتخابات توانست با كسب 63 درصد آرا رئيس جمهور جديد اين كشور شود. نام اتامبايف به عنوان پيروز اين انتخابات در حالي از سوي كميسيون انتخابات قرقيزستان اعلام شد كه رقباي اين نامزد طرفدار سياستهاي روسيه، وي را به جلب غيرقانوني آرا متهم و تهديد كرده اند در صورت بي توجهي كميسيون انتخابات به اين موضوع از هواداران خود خواهند خواست به خيابانها بيايند.
در همين حال همزمان با اعلام نتايج انتخابات برخي طرفداران نامزدهاي شكست خورده به تظاهرات در شهر اوش جايي كه در درگيري هاي سال گذشته شاهد كشته شدن 500 نفر بود، دست زدند. با اين حال آتامبايف امروز دوشنبه در شهر بيشكك پايتخت قرقيزستان با خبرنگاران مصاحبه كرد و خود را پيروز انتخابات دانست. اين در حالي است كه انتقادهاي مخالفان سبب بروز نگراني از بازگشت ناآرامي به قرقيزستان شده كه طي شش سال گذشته دو بار سقوط خشونت بار دولتها را تجربه كرده است.
آتامبايف 55 ساله وعده داده در صورت پيروزي در اين انتخابات پايگاه نظامي آمريكا در قرقيزستان را كه يكي از مهمترين پايگاههاي نظامي ايالات متحده در آسياي مركزي و مركز پشتيباني جنگ افغانستان است تا سال 2014 تعطيل كند. گفتني است نخستين انتخابات رياست جمهوري قرقيزستان پس از سقوط دولت “قربان بيك باقي اف” بدون حضور”رزا اوتانبايف” برگزار شد. وي پس از به عهده گيري رياست دولت موقت قرقيزستان در پي ناآرامي هاي سال گذشته، تا پايان سال جاري ميلادي به عنوان رئيس جمهوري موقت اين كشور انتخاب شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *