“ايرانسل ابوموسی را جزو خاک امارات معرفی کرد”

 

“ايرانسل ابوموسی را جزو خاک امارات معرفی کرد”

 

ايرانسل که يکی از شرکت‌های ارائه‌ دهنده خدمات تلفن همراه در ايران است، در پيامک‌های خود ابوموسی را جزو خاک امارات متحده عربی معرفی کرد.

 

 

روزنامه شرق در شماره شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ نوشت پس از ورود شماری از خبرنگاران ايرانی به جزيره ابوموسی آن‌ها پيامکی از ايرانسل دريافت کرده‌اند که در آن نوشته شده بود:

“ايرانسل اميدوار است سفر خوشی داشته باشيد و آرزوی اقامتی امن در امارات متحده عربی برای شما دارد.”

متن اين پيامک ساعت ۱۱ و ۳۲ دقيقه روز چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت به خبرنگاران ارسال شده است.

آرش کرم‌بيگی، مدير روابط عمومی ايرانسل در اين‌باره به شرق گفت: “چون ايرانسل با اپراتور اماراتی اتصالات رومينگ (به معنای گسترش سرويس اتصال در مکانی غير از مکانی که آن سرويس ثبت شده است) دارد، وقتی کسی وارد جزاير بشود، شبکه، اتصالات شما را در حوزه کشور امارات می‌بيند و پيغام مشترک خود را ارسال می‌کند.”

اين پيامک در حالی ارسال شده که از چند هفته پيش اختلافات ايران و امارات بر سر مالکيت اين جزيره بالا گرفته است.

مدير روابط عمومی ايرانسل: چون ايرانسل با اپراتور اماراتی اتصالات رومينگ دارد، وقتی کسی وارد جزاير (ابوموسی) بشود، شبکه، اتصالات شما را در حوزه کشور امارات می‌بيند و پيغام مشترک خود را ارسال می‌کند

ايران و امارات سال‌هاست که بر سر مالکيت جزاير ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک با هم اختلاف دارند.

به گفته مورخان ايرانی، اسناد و نقشه‌های قديمی مالکيت ايران را بر اين سه جزيره نشان می‌دهد.
تنها در آغاز قرن بيستم نيروهای بريتانيايی اين جزاير را به تصرف خود درآوردند.

با اين حال پس از خروج بريتانيا از منطقه خليج فارس در سال ۱۹۷۱، جزاير ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک دوباره به ايران واگذار شدند و نيروهای ايران يک روز پيش از استقلال امارات، بر اساس تفاهم‌نامه يادشده در ابوموسی مستقر شدند.

ايران همواره ادعای مالکيت امارات بر اين جزاير را رد کرده و می‌گويد درباره مالکيت اين سه جزيره مذاکره نخواهد کرد.

شورای امنيت سازمان ملل متحد نيز در سال ۱۹۷۱ اعتراض امارات به مالکيت ايران بر جزاير سه‌گانه را رد کرد.

ر همين حال محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهوری ايران روز ۲۳ فروردين سال جاری خورشيدی به اين جزيره سفر کرد. اين سفر واکنش تند مقامات امارات و شورای همکاری خليج فارس را به دنبال داشت.

شورای همکاری خليج فارس از شش کشور عربی جنوب خليج فارس تشکيل شده و امارات متحده عربی با پشتيبانی اين شورا و کشورهای عربی بر سه جزيره ايرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی ادعای ارضی دارد.

اين شورا روز ۱۷ آوريل ۲۰۱۲ (۲۹ فروردين) پس از نشستی در قطر با انتشار بيانيه‌ای از مواضع امارات پشتيبانی کرد.

ايران همچنين جزيره ابوموسی را “منطقه نمونه گردشگری” اعلام کرده و قصد دارد زمينه رفت و آمد گردشگران را به اين جزيره فراهم کند.

همچنين سرتيپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نيروی زمينی ارتش ايران گفته است: “به هيچ کشوری اجازه کوچک‌ترين دست‌اندازی را نمی‌دهيم، اگر اين‌طور شود و اين شيطنت‌ها از طريق ديپلماسی حل نشود، نيروهای نظامی آماده‌اند اقتدار نظام را به کشور متعرض نشان دهند.”

به گفته وی “حاکميت اين جزاير (ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک) از قديم‌الايام متعلق به ايران بوده و جمهوری اسلامی نيز از اين حق خود قاطعانه و با قدرت دفاع می‌کند.”

شماری از نمايندگان مجلس ايران نيز گفته اند در حال آماده کردن طرحی هستند که بر اساس آن استان خليج فارس در جنوب ايران با مرکزيت “ابوموسی” تشکيل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *