توافق سران ناتو بر خروج از افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۴

توافق سران ناتو بر خروج از افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۴

 

به گزارش دویچه وله فارسی، روز دوشنبه (۲۱ مه / اول خرداد) اجلاس سران ناتو در شهر شیکاگو به کار خود پایان داد. بنا بر توافقات پایانی در این نشست، قرار است تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی، ماموریت نیروهای سازمان ملل متحد برای کمک به امنیت در افغانستان (آیساف) آیساف پایان پذیرد.

 

 

 

 

 

 

این تصمیم با موافقت ۲۸ کشور عضو ناتو و همچنین سران ۲۲ کشور دیگر که در افغانستان حضور نظامی دارند، اتخاذ شد. موضوع افغانستان و خروج نیروهای بین المللی از این کشور محور اصلی گفت‌و‌گو‌ها در روز دوم از نشست شیکاگو بود.

باراک اوباما در جریان نشست سران ناتو تاکید کرد که تا تابستان سال ۲۰۱۳ میلادی کنترل امنیت افغانستان به نیروهای امنیتی و پلیس این کشور واگذار شود. وی تاکید کرد، نیروهای افغان می‌بایست تا آن زمان به توانایی کنترل امنیت کشور بدون نیاز به حضور نیروهای نظامی دیگر کشور‌ها دست یابند.

همچنین در جریان نشست شیکاگو مقرر شد نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی به آموزش و مشاوره به نیروهای امنیتی افغان بپردازند.

آندره فوگ راسموسن، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در همین ارتباط گفت: «ما امروز با برعهده گرفتن ماموریت و نقشی تازه باز هم به حمایت خود از آموزش، تجهیز، تامین مالی و ارتقای ظرفیت‌های نیروهای افغانستان در سال‌های پیش رو ادامه خواهیم داد.»

بر اساس توافقنامه‌ی استراتژیک که به امضای حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان و باراک اوباما رسیده است، همکاری میان دو کشور پس از پایان سال ۲۰۱۴ نیز ادامه خواهد یافت. باراک اوباما تاکید کرد که این همکاری استراتژیک تا سال ۲۰۲۴ میلادی ادامه خواهد یافت.

 

توافق بر سر ادامه کمک رسانی به نیروهای امنیتی در افغانستان

به گزارش خبرگزای آلمان، قرار است کشورهای عضو آیساف حمایت مالی خود از نیروهای امنیتی در افغانستان را به میزان ۴/۱ میلیارد دلار در سال افزایش دهند.

بخش عمده‌ای از این مبلغ تنها از سوی ایالات متحده آمریکا تامین خواهد شد. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در دیدار با کرزی اعلام کرده است که آلمان نیز سالانه مبلغی معادل ۱۵۰ میلیون یورو به نیروهای امنیتی و پلیس افغانستان کمک مالی خواهد کرد.

قرار است نشست دیگری در ماه ژوئیه سال جاری میلادی با هدف برنامه ریزی برای بازسازی و عمران در افغانستان در توکیو برگزار شود.

دبیرکل ناتو در عین حال امیدوار است کشورهای دیگری، از جمله خارج از اعضای پیمان ناتو در زمینه حمایت مالی از افغانستان همکاری کنند.

از سوی دیگر فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه که پیش‌تر بر خروج زودهنگام نیروهای کشورش تا پایان سال جاری میلادی از افغانستان تاکید کرده بود، در روز پایانی نشست شیکاگو اعلام کرد، نیروهای فرانسوی پس از سال ۲۰۱۲ میلادی نیز به حمایت آموزشی و مشورتی خود به نیروهای افغان ادامه خواهند داد.

اولاند در روز پایانی نشست سران ناتو گفت، او به مردم فرانسه در جریان مبارزات انتخاباتی این کشور که به تازگی برگزار شد، وعده داده است که نیروهای فرانسوی پیش از موعد از افغانستان خارج شوند و در دیدارش با سران سایر کشور‌ها این وعده را یادآور شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *