فرانسه و بریتانیا: ایران هیچ نقشی در نشست مربوط به سوریه نخواهد داشت

فرانسه و بریتانیا: ایران هیچ نقشی در نشست مربوط به سوریه نخواهد داشت

یک روز پس از آن‌ که روسیه در راستای حل بحران سوریه، خواستار برگزاری نشستی با حضور کشورهایی نظیر ایران و ترکیه شد، فرانسه و بریتانیا اعلام کردند ایران هیچ‌ نقشی نمی‌تواند در نشست سوریه داشته باشد.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، روز پنج‌شنبه، ۱۸ خردادماه، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که ایران «تحت هیچ شرایطی» نمی‌تواند در مذاکرات برای حل بحران سوریه حضور داشته باشد و تأکید کرد که حضور ایران در مذاکرات «با هدف افزایش فشار بر حکومت سوریه در تضاد است».

وی همچنین تأکید کرد که مشارکت دادن ایران در این مذاکرات بر برنامه هسته‌ای ایران نیز که به گفته وی «مطلوب» نیست، تأثیر می‌گذارد. آقای فابیوس دراین خصوص توضیحی نداد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، ۱۷ خردادماه تأکید کرد که لازم است نشستی با حضور کشورهایی برگزار شود که «بر گروه‌های اپوزیسیون سوریه تأثیر واقعی دارند».

آقای لاوروف در این خصوص به کشورهای عضو شورای امنیت، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی و همچنین کشورهای مهم منطقه نظیر ترکیه و ایران اشاره کرد.

روز پنج‌شنبه، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، نیز در همراهی با فرانسه اعلام کرد که به باور وی وارد کردن ایران در هر گروهی که به منظور حل بحران سوریه تشکیل می‌شود، فعالیت‌های گروه مزبور را بی‌اثر می‌کند.

وزیر خارجه بریتانیا افزود: «ایران کشوری است که از حکومت سوریه و برخی از خشونت‌های غیرقابل قبول حکومت سوریه حمایت می‌کند.»

غرب در ماه‌های گذشته بارها سپاه پاسداران ایران را متهم کرده است که در سرکوب‌های سوریه دخالت می‌کند. این اتهام از سوی شورای ملی سوریه، از گروه‌های اصلی مخالف دولت بشار اسد نیز مطرح شده است.

اگرچه مقام های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی همواره هر گونه دخالت تهران در امور سوريه را رد کرده‌اند و کشتار مردم سوریه را به مخالفان و نیروهای القاعده نسبت داده‌اند، یکی از مسئولان نیروی قدس سپاه پاسداران به تازگی و برای نخستین بار دخالت ایران در حوادث سوریه را تأیید کرد.

اسماعیل قاآنی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، هفتم خردادماه با تأیید این مسئله، تأکید کرد که این دخالت برای جلوگیری از «کشتار مردم» بوده است.

وی در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری ایسنا با اشاره به «حضور موثر نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه» گفت: «تا وقتی که در سوریه نبودیم، کشتارهای مردم آن توسط معارضین زیاد بود، اما با حضور جمهوری اسلامی، به طور فیزیکی و غیر فیزیکی جلوی کشتارهای بزرگ در سوریه گرفته شد.»

۱۵ ماه از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه می‌گذرد. سازمان ملل فروردین‌ماه سال جاری شمار کشته‌شدگان خشونت‌های سوریه را بیش از ۹ هزار تن ارزیابی کرد. گروه‌های مخالف می‌گویند این رقم در حال حاضر به بیش از ۱۱ هزار تن رسیده است.

 

منبع: رادیو فردا

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *