بازداشت هلال محمداف، رهبر جنبش ملي تالش شمالي

بازداشت هلال محمداف، رهبر جنبش ملي تالش شمالي

 

 

به گزارش وب سایت آذری ها ، سرويس امنيتي جمهوري باكو پنج شنبه گذشته مصادف با 21 ژوئن با مراجعه به منزل هلال محمداف از رهبران تالش شمالي در باكو وي را دستگير و به زندان منتقل كرد.

در ماه گذشته نيز محسن صمداف رهبر حزب استقلال و آنار بايراملي خبرنگار محلي شبكه سحر بازداشت شده بودند.

هلال محمداف در 1958 در روستاي تنگه رود از توابع آستاراي شمالي متولد شد. وي داراي درجه دكتري رياضي از دانشگاه مسكو و درجه دانشياري مي باشد. او هنگام فروپاشي شوروي در سال 1993 وي رئيس حزب ملل آذربايجان بود و بعد از سركوب جمهوري خودمختار تالش-مغان به روسيه رفت و پس از 12 سال مجددا به باكو بازگشت. محمداف قبلا توسط اشخاص ناشناس تهديد به مرگ شده بود.

گفتني است مردم تالش بخشي از ادامه فرهنگي-تمدني ايران در منطقه قفقاز جنوبي يا آران هستند كه در طي جنگ هاي ايران و روس و انعقاد معاهده تركمنچاي به رغم واگذاري اين سرزمين ها از سوي دولت قاجار به روسيه تزاري مقاومت هاي شاياني به رهبري «اسبق المجاهدين» از خود نشان دادند. بعد از فروپاشي شوروي مردم تالش جنبش فراگيري ر ا به رهبري «علي اكرام همت اف» جهت پيوستن به ايران آغاز كردند كه با سركوب دولت مركزي باكو روبرو شد.

لازم به ذكر است كه تالش ها با وجود جمعيت بيش از يك ميليوني كه از نوار مرزي ايران در آستارا تا جنوب باكو ادامه پيدا مي كند، از شناسايي فرهنگي و هويتي محروم بوده و همواره تحت ستم ملي و انكار هويتِ ايراني شان قرار گرفته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *