روسيه از «پيشرفت مشخص» در مذاکرات ايران و ۱+۵ در استانبول خبر داد

 

روسيه از «پيشرفت مشخص» در مذاکرات ايران و ۱+۵ در استانبول خبر داد

 

 

 

سرگئی ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه روز چهارشنبه از «پيشرفت مشخص» در مذاکرات در سطح فنی و کارشناسی بين ايران و گروه ۱+۵ در استانبول خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی ريابکوف گفته است که به رغم اين که هنوز اختلافاتی وجود دارد، مسکو از نتايج اين مذاکرات راضی است.

مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ در سطح فنی و کارشناسی روز سه‌شنبه ۱۳ تير در استانبول آغاز شد و ساعات اوليه (به وقت محلی) روز چهارشنبه به پايان رسيد. در اين مذاکرات معاون سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ايران، و معاون کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، حضور داشتند.

معاون وزير امور خارجه روسيه به خبرگزاری اينترفکس گفته است:«نمی توانم بگويم به نوعی پيشرفت مهم و يا قطعی دست يافته ايم.»

سرگئی ريابکوف با اين حال تصريح کرده است که نمی توان از «شکست» در مذاکرات فنی و کارشناسی در استانبول نیز سخن گفت.

معاون وزير امور خارجه روسيه اضافه کرده است:«بلکه برعکس، زمينه هايی وجود دارد که می توان از پيشرفت مشخص صحبت کرد.»

سرگئی ریابکوف توضیح بیشتری در خصوص این پیشرفت در مذاکرات هسته ای ارائه نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر کاترين اشتون، که نمايندگی کشورهای آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين و روسيه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گره ۱+۵، را در مذاکرات هسته ای با ایران برعهده دارد، در بيانيه ای اعلام کرده است که مذاکرات استانبول بر «مسايل فنی» متمرکز بوده است.

در اين بيانيه همچنين آمده است که مذاکرات بین علی باقری، معاون سعيد جليلی و هلگا اشميد، معاون کاترين اشتون، ادامه خواهد يافت. ولی اين بيانيه زمان و مکانی را برای برگزاری دور بعدی اين مذاکرات مشخص نکرده است.

مذاکره کنندگان ارشد هسته ای ايران و گروه ۱+۵ تا کنون سه دور مذاکره در استانبول، بغداد و مسکو برگزار کرده اند. که در مذاکرات مسکو موافقت شد تا مذاکرات در سطح کارشناسان در استانبول ادامه يابد.

حق غنی سازی

سرگئی ريابکوف در ادامه گفته است، درصورتی که ايران اجازه دهد که جامعه بين المللی بر برنامه هسته ای اين کشور نظارت و کنترل داشته باشد، مسکو تمایل دارد از حق ايران برای غنی سازی اورانيوم حمايت کند.

معاون وزير خارجه روسيه گفته است:«حق غنی سازی اورانيوم و به رسميت شناخته شدن اين حق، می بايست در مقابل کنترل کامل جامعه بین المللی بر برنامه هسته ای ايران داده شود.»

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران می گويد که غنی سازی اورانيوم «خط قرمز» اين کشور محسوب می شود و طی اين سال ها با ناديده گرفتن قعطنامه های شورای امنيت برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *