ایران به پرداخت ۸۱۳ میلیون دلار غرامت محکوم شد

ایران به پرداخت ۸۱۳ میلیون دلار غرامت محکوم شد

 

 

دادگاهی در آمریکا جمهوری اسلامی ایران را به اتهام دست داشتن در انفجارهای بیروت در سال ۱۹۸۳، به پرداخت ۸۱۳ میلیون دلار غرامت به بازماندگان محکوم کرد. مجموع غرامت ایران بابت این پرونده نزدیک به ۹ میلیارد دلار شد.
دادگاهی در ایالات متحده‌ی آمریکا با صدور حکمی جمهوری اسلامی ایران را به پرداخت بیش از ۸۱۳ میلیون دلار غرامت به خانواده‌های سربازان آمریکایی محکوم کرد که در سال ۱۹۸۳ در انفجار پایگاه نظامی این کشور در لبنان کشته شدند.
در اکتبر آن سال و همزمان با جنگ‌های داخلی لبنان، یک حمله‌کننده‌ی انتحاری با کامیون حامل مواد منفجره به مقر تفنگداران دریایی ارتش ایالات متحده‌ی آمریکا در بیروت حمله کرده و ۲۴۱ نظامی آمریکایی را کشت. در حمله‌ای مشابه در همان روز ۵۸ چترباز فرانسوی در پایگاه نیروهای این کشور در بیروت قربانی شدند.
سازمان بنیادگرای شیعی “جهاد اسلامی” مسئولیت این عملیات را برعهده گرفت. با این‌حال جمهوری اسلامی نیز به دست‌داشتن در حملات متهم شد. اتهامی که از سوی ایران همواره رد شده است. جمهوری اسلامی همواره تاکید کرده که از سازمان “جهاد اسلامی” تنها “حمایت معنوی” می‌کند.
غرامتی نزدیک به ۹ میلیارد دلار
خبرگزاری فرانسه روز جمعه (۶ ژوئیه/ ۱۶ تیر) به نقل از رویس لیمبرت، قاضی دادگاه فدرال واشنگتن، نوشت: «جمهوری اسلامی ایران برای حمایت خود از تروریسم در جهان، بهای گزافی پرداخت می‌کند». حکم این قاضی سه‌شنبه گذشته صادر شده است.

دادگاه فدرال که مسئولیت رسیدگی به پرونده‌ی کشته شدن سربازان آمریکایی در انفجارهای بیروت را برعهده دارد، پیش از این نیز جمهوری اسلامی ایران را در چند نوبت به پرداخت غرامت محکوم کرده بود. با صدور حکم تازه، مجموع غرامتی که جمهوری اسلامی ایران باید پرداخت کند به بیش از ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید.
خبرگزاری آسوشیتدپرس پیش از این به نقل از وکلای ۲ تن از مصدومان این حملات تروریستی که پرونده را پیگیری می‌کنند، گزارش داد که احتمال می‌رود مبالغ غرامت از حساب‌های بلوکه شده ایران در آمریکا قابل برداشت باشد.
در سال ۲۰۰۷، بنا به قانونی که اجازه داد از یک دولت خارجی به دادگاه‌های آمریکا شکایت برده شود، قاضی رویس لمبرت دستور داد که ایران ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان حمله‌ی بیروت پرداخت کند‫.‬ این قاضی در آن زمان گفت این رقم احتمالا بالاترین جریمه‌ای است که یک دادگاه آمریکایی کشوری خارجی را ملزم به پرداختش می‌کند‫.‬
قاضی لیمبرت به خبرگزاری فرانسه گفته است که رسیدگی به همه‌ی پرونده‌های مربوط به این حمله به پایان نرسیده است و روند رسیدگی و تعیین غرامت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.
این قاضی همچنین تاکید کرد: «هیچ غرامتی نمی‌تواند جبران‌کننده‌ی جان انسان‌هایی باشد که قربانی این حملات تروریستی شدند و بر اثر این اقدام غیرانسانی جمهوری اسلامی از بین رفتند.»
پیش از این حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران در بازسازی لبنان تقدیر و تشکر کرده بود.

 

منبع: دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *